Nå fler kunder och
långsiktig tillväxt på nya marknader
Allt fler e-handlare expanderar internationellt. En framgångsrik etablering in på nya marknader kan ge en mängd fördelar. Minskad sårbarhet, bredare kundunderlag och långsiktigt tillväxt.
För att lyckas krävs det dock ett grundligt förarbete, underbyggda beslut, tålamod och en förståelse för de lokala förutsättningarna på den nya marknaden./p>
Askås har lång erfarenhet av att hjälpa e-handlare att ta klivet ut i världen. Från den svenska hemmamarknaden till nya länder och kunder över hela världen. Redan 2001 etablerade sig den första e-handeln på en ny marknad med Askås e-handelsplattform. Den gången var det företaget Cyclecomponents.se som korsade gränsen till Norge och Askås grundare Jonas Askås var både delägare i bolaget och plattformsutvecklare.
– Ja, tiden går fort helt klart. Det var en väldigt tidig etablering på en ny marknad och det var inte helt enkelt att gå in i Norge minns jag, säger Jonas Askås.
Global e-handelsmarknad
Under de 23 år som passerat sedan dess har det hänt enormt mycket. Både i branschen som sådan liksom för Askås som bolag och plattformsleverantör. I dag är internationalisering, global handel, landspecifika sajter och lokala betalmetoder etablerade begrepp och naturliga inslag den alltmer globala e-handelsmarknaden. Att nya marknader är ett naturligt och klokt steg att ta för många e-handlare är Jonas Askås övertygad om.
– Det handlar såklart om vilka produkter man säljer och vilka förutsättningar man har som enskild e-handlare. Men har man en affär som är konkurrenskraftig i Sverige är det inte alls otroligt att den kan bära sig även i våra nordiska grannländer och övriga Europa.
Att etablera sig på en ny marknad innebär utan tvekan möjligheter till nya kundrelationer och ökad försäljning. Men för att nå dit krävs det god planering, strategiska beslut, arbete och tid.
– Det är viktigt att man från start inser att en lyckad etablering kräver en utökad arbetsinsats. Ett tydligt exempel på detta är arbetet med innehållet på sajten. För att kunna konkurrera är det mer eller mindre nödvändigt att översätta till det lokala språket.
Översätt med Askås Information Manager
Som mångårig leverantör av e-handelslösningar har drivkraften för Askås alltid varit av att underlätta och skapa förutsättningar till framgångsrik e-handel. När det gäller internationalisering är e-handelsplattformen i dag fylld av både grundläggande och mer specifik funktionalitet.
Multi Market Manager är ett paketerat erbjudande av produkter och tjänster som levereras när en e-handlare etablerar sig på en ny marknad.
Askås Information Manager innehåller funktioner gällande produktinformation och översättning till nya språk.
Funktionalitet för att skapa Utökade momsregler per leveransland finns också på plats i plattformen och det är även möjligt att differentiera produktutbudet och prissättning för att passa en specifik marknad.
Fungerade kopplingar till populära och etablerade betalleverantörer och fraktmetoder är också grundläggande delar i ett framgångsrikt e-handelskoncept – inte minst när man ska vara konkurrenskraftig på en global marknad.
– Vårt jobb som leverantör och partner är att göra det så smidigt som möjligt att gå ut på en ny marknad utan att kunden drabbas av onödig administration. Vi har byggt upp en kompetens och erfarenhet under åren som våra kunder kan dra nytta av, säger Jonas Askås.
Internationell e-handel - 10 saker att tänka på
1. Vilken marknad ska jag välja?
Innan du väljer vilken ny marknad du ska satsa på behöver du ta ställning till flera saker. Utvärdera marknadspotentialen utifrån storlek och vilken efterfrågan som finns på dina produkter. Ta även hänsyn till rådande konkurrens och vilka praktiska utmaningar som en ny marknad kan föra med sig. Språk, geografisk närhet och lokala lagar som kan påverka din försäljning är några faktorer du bör fundera kring.
2. Förstå lokala lagar och regler
När du valt vilken marknad du ska etablera dig på behöver du sätta dig in i de lokala lagar och förordningar som gäller för e-handel. Detta kan omfatta konsumenträttigheter, skatter, tullar och dataskyddsbestämmelser.
3. Gör en grundlig konkurrensanalys
Bedöm den nuvarande konkurrenssituationen på den nya marknaden. Vilka är konkurrenterna och vilka är deras styrkor och svagheter? Vad krävs för att du ska sticka ut och kunna ta marknadsandelar på den nya marknaden?
4. Språk och lokal kultur
Anpassa din webbplats och kommunikation till den lokala kulturen och det officiella språket. Detta inkluderar översättning av texter och annat innehåll och anpassning av marknadsföringsmaterial.
Gällande översättningar är det bra att tänka på att språkliga nyanser och lokal tonalitet kan gå förlorad om du direktöversätter dina texter utan att ta hänsyn till det lokala sättet att uttrycka sig. Att även jobba manuellt med texter och innehåll skapar trovärdighet och ger även möjlighet att inkludera lokala sökord som kan förbättra din SEO på den nya marknaden.
5. Ha rätt betalmetoder
Erbjud populära betalmetoder som kunderna vill betala med. Är det betalkort, digitala plånböcker eller betalningar via bank som gäller? I många länder finns det mer eller mindre lokala betalsätt som är en nödvändighet för att kunna lyckas.
Några exempel på populära lokala betalsätt i europeiska länder är iDEAL i Nederländerna, Girocard i Tyskland, Carte Bancaire i Frankrike och Vipps i Norge.
6. Se till att du kan leverera
Det krävs att du har en effektiv och pålitlig logistiklösning för att hantera dina leveranser. Utan logistik som tillgodoser kundernas behov och önskemål på den nya marknaden kommer du ha svårt att konkurrera med lokala och etablerade e-handlare.
Även när det gäller leveranser kan det finnas lokala skillnader mellan olika länder. I vissa länder är riktigt snabba leveranser en grundförutsättning och i andra länder har kunderna mer tålamod gällande leveranstid. Önskemål om hemleverans kontra uthämtning och vilka veckodagar som kunderna vill ha sina leveranser är andra faktorer som kan vara bra att ha i åtanke.
7. Lokal kundsupport
I de flesta länder fungerar kundservice och support på engelska bra men det finns tydliga undantag globalt och på den europeiska marknaden.
Erbjud om möjligt kundservice på det lokala språket och med förståelse för kundens behov och kulturella nyanser. I Europa är detta bland annat viktigt i länder som Frankrike, Italien och Spanien.
8. Relevant marknadsföring
Lokalt relevant marknadsföring är avgörande för att framgångsrikt nå och engagera kunder i olika länder och regioner. Använd dig av plattformar och kanaler som är populära på den specifika marknaden. Att jobba med lokala influencers kan också vara ett effektivt sätt att nå ut.
9. Testa, utvärdera och anpassa
Testa köpprocessen och all funktionalitet innan du ”öppnar” för kunderna. Gör en mjuk lansering och ta in feedback innan du satsar fullt ut.
Använd analysverktyg för att spåra resultat och konverteringar. Jämför resultaten med vad du har förväntat dig och var inte främmande för att anpassa och förändra.
10. Skynda långsamt
Ha tålamod och förvänta dig inte att framgång och tillväxt ska komma över en natt. Att skynda långsamt innebär att du ger dig själv tid att lära dig den nya marknaden i skarpt läge. Du kan dra lärdomar och få en känsla för hur dina produkter tas emot, hur din sajt fungerar och utifrån detta anpassa din fortsatta satsning och marknadsföring.
Internationell e-handel med Askås
Skönhet
Kost & Hälsa
Mode & Accessoarer
Ljud & Bild
Konst & Hantverk
Sport & Fritid
Sport & Fritid
Marketplace
Musik
Inredning
Mode & Accessoarer
Kost & Hälsa