Lönsamma Proteinbolaget ska växa i ny kostym
Askås Enterprise har gett ledande sitespeed och höjd konvertering
Snabb tillväxt på alla fronter har varit vardag för Proteinbolaget sedan starten 2012. Det senaste året har fokus legat på lönsamhet och nyligen uppgraderade bolaget till Askås Enterprise, den mest kraftfulla paketeringen av Askås e-handelsplattform.
– Kundupplevelsen är alltid nummer ett för oss och nu är vi verkligen trygga i att vi har en site som levererar på topp, säger Mårten Åkeson, grundare och VD.
Askås publicerade ett kundcase på Proteinbalaget hösten 2018. Då var bolaget inne i en mycket stark tillväxtfas. Fler och fler kunder strömmade till, sortimentet utökades och personal anställdes. Steg för steg närmade man sig toppen i Sverige när det gäller att sälja kosttillskott, proteinpulver och energidrycker.
Satsningarna på att växa och ta marknadsandelar innebar dock att lönsamheten fick stå tillbaka. Fram tills förra året då Proteinbolaget medvetet släppte upp gaspedalen något.
– I slutet av 2019 tog vi ett beslut om att tillväxt inte längre var vårt primära fokus. Vi kände att det vara dags att visa aktieägarna, styrelsen och marknaden att vi kunde slå om och snabbt gå med vinst, berättar Mårten Åkeson som tillsammans med vännen och kollegan Adam Gillberg grundade Proteinbolaget för åtta år sedan.
Även under 2020, som kommit att bli ett synnerligen speciellt år med tanke på Corona-pandemin, har omsättningen ökat. Men mer som en fortsättning på den tidigare trenden än som en följd av strategiska beslut.
– Vi har absolut fortfarande tillväxt men den sker inte lika snabbt. Sedan fattar vi inte längre några beslut som riskerar att drabba vår lönsamhet, fortsätter Mårten.Askås Enterprise
Framtiden kommer Proteinbolaget möta tillsammans med Askås och den nya paketeringen Enterprise som grund för e-handeln. Enterprise innehåller inte minst Askås Product Engine som är en egenutvecklad teknik där produktdata placeras på separata servrar med marknadsledande site-speed, driftsäkerhet och utmärkt sökfunktionalitet som positiv effekt.
Proteinbolaget.se lanserades i Enterprise-kostymen i början av juni och efter en smidig övergång har högt ställda förväntningar infriats.
– Vi har absolut fått en mycket snabbare sajt, det har vi redan kunnat se. Detta innebär en bättre upplevelse för våra kunder och i förlängningen kommer det här ge ännu bättre möjligheter att upprätthålla vår lönsamhet.
I samband med uppgraderingen till Askås Enterprise har Proteinbolaget även gått ifrån den externa partner man tidigare jobbat med gällande sökfunktionalitet.
– Vi var visserligen nöjda med hur den externa tjänsten fungerade men ville testa att köra den nya söken i Enterprise. Det vi har sett hittills är att vi har bättre konvertering via söken idag än tidigare så det känns ju såklart riktigt bra, säger Mårten Åkeson.
Nya marknader
En synnerligen tydlig strategi under Proteinbolagets fantastiska resa har varit den medvetna satsningen på den svenska marknaden. Tankar om geografisk expansion har visserligen funnits ett antal år men utan att omsättas i handling.
– Vi har tänkt lite tvärtom jämfört med många andra i och med att vi verkligen har jobbat för att bli konkurrenskraftiga här hemma. Vi tror absolut att det har varit rätt för oss då vi idag har en riktigt bra relation med våra kunder på den svenska marknaden.
Att bibehålla den positiva utvecklingen i Sverige är given. Men nu är dock en satsning i andra nordiska länder betydligt närmre än vad som varit fallet tidigare.
– Vi ser verkligen fram emot fortsättningen och det mesta ser riktigt ljust ut. Vi vet att vi har en plattform som fungerar och i höst eller tidigt nästa år kommer vi lansera på en ny marknad, säger Mårten Åkeson.
▶ Mer läsning: Warp speed för Proteinbolaget (Juni 2021)
▶ Mer läsning: Proteinbolaget har luft under vingarna (November 2018)