Pen Store e-handel ska vara bäst i klassen
Ny sajt lanserad med Askås
Det började med e-handel och sedermera även en charmig liten butik på Mariaberget i Stockholm. Tio år senare är Pen Store en växande kraft att räkna med i sin bransch och nyligen blev bolaget första helt nya kund att lanseras med Askås Enterprise.
– Nu är vi redo att ta nästa kliv. Att verkligen utvecklas på vår hemmamarknad och växa internationellt, säger bolagets VD Jacob Bergström.
Det har passerat ett decennium sedan Jacob Bergström tog steget och grundade Pen Store. Ett personligt intresse för konst, pennor och andra verktyg för kreativt skapande var det som låg till grund för beslutet.
– Jag har alltid varit intresserad av konstnärskap även om jag själv aldrig varit någon duktig konstnär. Pennor, som jag framförallt hade fokus på i början, kändes som en riktigt bra e-handelsprodukt – inte alls skrymmande och lätta att skicka, säger Jacob Bergström.
Första tiden rullade det på i förhållandevis lugn takt men allt eftersom åren passerat har kunderna blivit fler, sortiment har breddats och personalstyrkan utökats. Den lilla butiken på Mariaberget, 25 kvadratmeter ”stor”, har flyttats några stenkast ner till Hornsgatan.
– Det har hänt mycket under åren. Vi har tagit in nya delägare och vi har blivit fler i personalen. I dag är vi 25 anställda och det är egentligen nu det verkligen börjar för oss.
Ny e-handelsplattform
De senaste tre-fyra åren har utvecklingen tagit fart riktigt ordentligt. Satsningen på e-handeln har blivit ännu tydligare, den svenska delen av verksamheten har växt rejält och Pen Store har påbörjat en expansion till nya marknader.
För att skapa förutsättningar för fortsatt och långsiktig tillväxt började Jacob och Pen Store se över alla delar av bolaget. Val av e-handelsplattform var en av punkterna som behövde utredas.
Som en del av detta arbete kom Jacob i kontakt med Askås och inledde en dialog om ett framtida samarbete.
– Vi var i ett läge där vi behövde se över hela vår tekniska struktur, både gällande ERP och e-handelsplattform. Vi tittade på ett flertal alternativ när det gäller plattform, bland annat olika open source-lösningar. Vi kom dock fram till att en hyrplattform passade bäst för oss, säger Jacob.
Askås helhetslösning med kompetens in-house, omfattande funktionalitet och kraften i Enterprise-paketeringen var det som Pen Store till slut fastnade för när det var dags att ta beslut.
– En avgörande faktor var just att Askås direkt kunde leverera mycket av de funktioner vi sökte. Samtidigt såg vi inga hinder för att utvecklas och växa i plattformen. Internationalisering finns ju med i våra framtidsplaner och Askås har många fina referenskunder som verkligen lyckats globalt.
Askås Enterprise ger hög prestanda
Enterprise är Askås största paketering och den lanserades som en del av Askås 10 under våren 2020. Askås Product Engine, som Enterprise-kunder får tillgång till, ger riktigt hög prestanda när det gäller produktlistning, filtrering och sök.
– Vi har en väldigt hög ambitionsnivå med vår sajt så hastigheten och prestandan är otroligt viktig. Vi vill vara absolut bäst i vår bransch och det känns som att vi är där nu.
"Vi vill vara absolut bäst i vår bransch och det känns som att vi är där nu."
Jacob Bergström, VD Pen Store
Nya Penstore.se lanserades på Askås plattform 14 oktober 2020 och därmed togs ett stort migreringsprojekt i mål.
– Vi är supernöjda med resultatet. Även om det finns några få barnsjukdomar är det här ett riktigt lyft för oss.
Nästa betydelsefulla notering i kalendern för Pen Store är, som för de flesta andra e-handlare, Black Friday i slutet av november.
– Vi satsar som vanligt på Black Friday, eller ”Bläck Friday” som vi säger i vår värld. Förberedelserna är i full gång och det här är såklart en viktig försäljningsperiod för oss.
Blickar vi bortom 2020 och in i nästa år finns fortsatt utveckling av sajten och expansion geografiskt på agendan.
– Det stämmer, vi har många idéer om hur vi vill ta sajten till ännu högre nivåer och vi planerar för etablering på några nya marknader i Europa. Vi kommer även fokusera ännu mer på våra kundrelationer, där har vi fortfarande stor utvecklingspotential. Det är nu det roliga börjar, säger Jacob Bergström.