Bengans och Askås
tar steget in i framtiden
Lokalen på Stigbergstorget i Majorna har ett överflöd av inbyggd historik och karaktär. Vi är på besök hos Bengans, Sveriges mest anrika och sannolikt starkaste varumärke när det gäller skivförsäljning. Sommaren 2016 markerade inledningen på samarbetet mellan ”musiknördarna” från Göteborg och oss på Askås. Målsättningen är såklart att Bengans e-handel ska lyfta till nya nivåer.
Man kliver in i en före detta biograf med all den historik och känsla som det för med sig. Dessutom så har skivbutiken Bengans i tre decennier huserat i lokalerna, något som också självklart har satt sin prägel och bidragit till den behagliga atmosfären som råder.
Det andas kunnande, kompetens, glädje och musik i alla dess former. Allt detta ska nu förmedlas ut även till Bengans e-handelskunder. Det är tanken och ambitionen när Bengans och Askås har börjat jobba tillsammans.
– Butikerna och vi som jobbar i dem är ju Bengans grundläggande styrka. Förhoppningen är ju att vi ska kunna föra ut detta även till webshopen. Att få till en mer personlig prägel även där, säger Morgan Karlsson, webansvarig på Bengans.
Morgan Karlsson i butiken och plocklagret vid Stigbergstorget i Göteborg.
Den nya e-handeln på Askås e-handelsplattform lanserades i början av sommaren 2016. Redan från start var känslan att Bengans är en e-handel som sticker ut när det gäller design och funktion. Att valet föll på Askås när framtiden skulle mötas har man inte ångrat.
– Innan vi bestämde så kollade vi runt lite på andra aktörer. Några med samma koncept som vi fanns ju inte så vi tittade mest på klädbranschen och liknande. Företag med många artiklar i sortimentet, säger Peter Sandberg, en av Bengans delägare.
Bengans var tidiga med att sälja sina produkter via internet, redan 1995 så började försäljningen av musik-cd online. Sedan 2007 och fram till 2016 så skedde detta på en egenutvecklad plattform. En plattform som fungerat väl men till slut kom att begränsa fortsatt tillväxt digitalt.
– Den lämnade en hel del övriga att önska. Vi sökte en dieselmotor. Något stabilt, en plattform som fungerade för oss på alla sätt, fortsätter Peter.
– Något av det allra mest avgörande för oss var att vi behövde en plattform som kunde hantera en stor katalog. Vi har omkring 300 000 artiklar och utbudet ändrar sig dessutom hela tiden, säger Morgan Karlsson.
I samband med skiftet till Askås så växlade Bengans också till ett nytt affärssystem. Valet föll på en av Askås samarbetspartners, Specter, och i och med detta så har man också fått möjlighet att börja använda Klarna.
"Målet är att vi ska kunna dubbla omsättningen för e-handeln inom en relativt snart framtid.”
Peter Sandberg, delägare
En väl utvecklad sökfunktion som på ett dynamiskt och intelligent sätt hittar i Bengans massiva sortiment har också fallit på plats i och med samarbetet med Askås.
Detta tillsammans med att Bengans e-handel nu är helt mobilanpassad har än så länge varit de mest påtagliga förbättringarna.
– Sökningen och responsiviteten var det allra viktigaste för oss. Och vi märkte snabbt av att en ökad trafik från mobila enheter, säger Peter.
– Sedan är ju Askås plattform fylld av funktionalitet som vi måste sätta oss in i. Alla säljfrämjande åtgärder och bra statistikfunktioner, bland annat, fortsätter Morgan.
Peter Sandberg och Morgan Karlsson tror på en stark utveckling av Bengans e-handel.
Att vi på Askås har fått möjlighet att jobba med Bengans är inspirerande och roligt på många olika sätt. Dels så bidrar Bengans med en historik och ett starkt varumärke som vi väldigt gärna förknippas med. Det är dessutom fascinerande och spännande att få vara med och utveckla en bransch där produkten, musiken, faktiskt går mer åt det analoga igen.
Det handlar såklart om försäljningen av musik på vinyl som återigen tronar högst efter flera decennier med konstgjord andning.
– Försäljningen av vinyl har ju mer eller mindre exploderat och det är såklart väldigt positivt. Det är idag dubbelt så mycket vinyl jämfört med cd. Många gånger är det så mycket förbokningar så att utgåvor är slutsålda innan dom har släppts, säger Morgan Karlsson.
De olika fysiska butikerna kommer även fortsättningsvis att vara otroligt viktiga för Bengans. Både när det gäller försäljning och som marknadsföring. Men den stora utvecklingspotentialen är kopplad till webshopen. Det är Peter, Morgan och deras kollegor helt klart inne på.
"Askås plattform är fylld av funktionalitet som vi ska sätta oss in i.”
Morgan Karlsson, webbmaster
– Nu när vi samarbetar med Askås så kan vi skapa merförsäljning själva på ett helt annat sätt. Målet är att vi ska kunna dubbla omsättningen för e-handeln inom en relativt snart framtid, säger Peter Sandberg.
Vi på Askås ska göra allt vi kan för att se till att denna ambition uppfylls.
Fotnot: På den stora bilden syns Peter och Morgan tillsammans med Anders Iwers som gärna titulerar sig "hårdrocks-expert".
▶ Mer läsning: Kundkommunikation med Bengans (2020-02-02)