Led kunderna rätt med
Askås Enterprise Search
Askås Enterprise Search är en funktionsrik, kraftfull och prisvärd site-sök med verktyg för att leda dina kunder rätt och öka konverteringsgrad, omsättning och lönsamhet.
Jobba med synonymer, ompekningar och eget innehåll som visas överst i sökresultatet. Hantera felstavningar och lyft fram populära och trendande sökningar. Snabbsök som i realtid presenterar sökförslag, produkter, kategorier och varumärken. Djupsök med en komplett genomsökning av allt innehåll på din site.
Servera det kunden vill ha
En Snabbsök med väl fungerande och kundvänlig autocomplete-funktionalitet är en grundläggande del av Askås Enterprise Search. Förslag på sökfraser autogenereras efter två skrivna tecken. Allt enligt dina önskemål och utifrån sökningar som gett träffar tidigare.
Direkt i Snabbsök kan du visa produkter, kategorier och varumärken som kopplar till sökfrasen. Även annat content i din e-handel, webbsidor, blogginlägg med mera kan om du önskar presenteras i Snabbsöks-vyn.
Kraftfull språkanalys – högre träffsäkerhet
Enterprise Search utvecklas och förbättras kontinuerligt. Det senaste tillskottet är en kraftfull automatisk språkanalys som höjer träffsäkerheten väsentligt.
Funktionen omvandlar sökord till ordens grundform både när de indexeras (sparas) i Enterprise Search och i samband med själva söktillfället.
Språkanalysen erbjuds på följande språk: SE, DK, NO, FI, EN, DE, NE, ES, FR, GR, IT, PR
Highlighta på rätt sätt
Möjlighet att highlighta sökförslag i Snabbsök. Enligt best-practice är det autocomplete-fraserna som highlightas och inte det som kunden har sökt på.
Proteinbolaget.se lyfter med Enterprise Search
"Uppgraderingen till Enterprise var ett viktigt steg. I samband med det kunde vi plocka ”hem” många funktioner som vi tidigare lagt ut på tredje part. Det handlar bland annat om produktrekommendationer och sök. Detta gör att vi sparar pengar och får en mer stabil sajt."
Mårten Åkeson, VD och medgrundare, Proteinbolaget
Enterprise eller Enterprise Search?
Askås erbjuder marknadsledande funktionalitet och prestanda under begreppet Enterprise. Askås Enterprise är den mest avancerade versionen av vår e-handelsplattform och där ingår självklart en fullfjädrad sökfunktionalitet. Enterprise Search är en fristående sökfunktion som kan användas av samtliga Askås-kunder oavsett paketering.
Kunskap ökar träffsäkerheten
Med Askås Enterprise Search följer kunskap om vad dina kunder söker efter. Sökstatistik sparas och du kan identifiera vilka sökningar som görs oftast i din e-handel. Det går enkelt att filtrera fram sökfraser som inte ger någon träff. Med hjälp av informationen kan du hjälpa dina kunder att träffa rätt och motverka "återvändsgränder".
Du kan enkelt peka om sökfraser till en produktsida eller varumärke du vill lyfta fram. Varför inte skicka kunden till en webbsida där du kan ge relevant information kopplat till sökningen.
Extra boost och kraftfull Djupsök
Djupsök aktiveras när kunden skriver in en sökfras och trycker på enter. Du kan styra vilka datafält som ska genomsökas och det går även att ange vilka fält som ska styra sorteringsordningen i resultatet.
En skillnad jämfört med Snabbsök är att Djupsök ger möjlighet att ”boosta” särskilda datafält. Ett boostvärde mellan 1–10 anger hur hög relevans en träff i aktuellt fält ska ge. Ju högre värde desto högre relevans.
Sök i webbsidor och blogginlägg
Med Askås Enterprise Search kan du öppna upp hela din e-handelssajt och matcha innehåll mot kundernas sökfraser. Sökning på webbsidor och i blogginlägg är möjligt och resultatet kan presenteras både i Snabbsök och Djupsök.
Blockera sökfraser
Via vyn över sökfraser kan du enkelt blockera fraser du vill plocka bort från dataunderlaget. Detta kan exempelvis vara användbart om någon missbrukar söken och använder olämpliga termer för att sabotera. En blockerad term ger inte några autoförslag.
Teknisk specifikation
- Sökningar sparas
Konsumenternas sökningar sparas och används som dataunderlag för olika sökfunktioner.
- Sökstatistik
Tydlig och användbar statistik över vad kunder sökt på och hur många sökträffar som genererats. I statistikvyn är det möjligt att filtrera fram söktermer som inte gett någon träff. Dessa kan med fördel kopplas till artiklar, artikelgrupper, webbsidor med mera genom funktionen Dedikerat sökfält.
- Dedikerat sökfält
Ett dedikerat sökfält per språk finns på enskilda produkter, kategorier, varumärken, webbsidor och blogginlägg. Söktermer kan anges manuellt och generera träffar när termerna används i en sökning.
- Direktträff på artikelnummer
Inställning för att sökning på artikelnummer ska ge direktträff på en produkt. Användaren skickas således till produktsidan direkt utan att sökresultatet visas.
- Ompekningar
Stöd för att kunna ange ompekningar för ett obegränsat antal sökfraser. Kan exempelvis användas för att skicka besökare vidare till ett varumärke vid en sökning på Nike eller liknande.
- Synonymer
Möjlighet att koppla synonymer till sökord och fraser och därmed underlätta för slutkunderna att träffa rätt. Du kan skapa synonymer för sökfraser som används utan att ge träff på något i din e-handel. Ett vanligt problem är särskrivning eller ihopskrivning av termer som inte matchar den terminologi du använder. Detta kan lösas genom ett aktivt arbetet med synonymer.
- Content kopplat till sökfraser
Möjlighet att skapa innehåll i en html-editor som aktiveras och visas överst i sökresultatet (Djupsök). Det går att knyta en eller flera sökfraser till samma innehåll.
- Auto-complete i Snabbsök
Möjlighet att presentera sökfraser som genererat sökträffar för andra kunder. Sökorden rankas efter hur ofta någon sökt på dem. Du styr själv hur många gånger en sökfras tidigare ska ha använts för att presenteras som förslag. Du väljer även hur många sökfraser som ska presenteras i Snabbsöks-vyn.
- Filtrering i sökresultat
Självklart kan du erbjuda en smidig filtrering av sökresultatet. Därmed ger du dina kunder möjlighet att snabbare hitta det de efterfrågar och förutsättningarna till konvertering höjs.
- Paginering i Djupsök
Stöd för paginering för resultatet i Djupsök, även då djupsöken saknar filter.
- Sökning på specialtecken
Hantering för att kunna genomföra sökning på specialtecken.
- Sök i webbsidor och bloggar
Möjliggöra för besökaren att söka i webbsidor och blogginlägg. Det är möjligt att visa sökresultat för webbsidor och blogginlägg både i Snabbsök och Djupsök.
- Populära & trendande sökningar
Lista populära och trendande sökningar vid tryck i sökrutan. Möjlighet att ställa in ett tidsintervall som funktionerna ska baseras på. Antal månader för populära och dagar för trendande sökningar.
- Automatisk språkanalys
Enterprise Search har en kraftfull automatisk språkanalys som höjer träffsäkerheten väsentligt. Funktionen omvandlar sökord till ordens grundform både när de indexeras (sparas) i Enterprise Search och i samband med själva söktillfället.
Exempelsökning: Låt säga att du är en klädhandlare med produkten röda byxor i artikelgruppen byxa. Vid en djupsökning kommer slutkunden få träff vid sökningar på en mängd olika sökvariationer. Fraserna ”röda byxor”, ”röd byxa”, ”byxor rött” med mera kommer alla leda till sökträff på produkten.
Språkanalysen erbjuds på följande språk: SE, DK, NO, FI, EN, DE, NE, ES, FR, GR, IT, PR. - Tidigare sökningar
Möjlighet att ’spara’ sina tidigare sökningar som sedan visas vid klick i sökrutan.
- Highlight av sökträff i Snabbsök
Möjlighet att highlighta sökförslag i Snabbsök. Enligt best-practice är det autocomplete-fraserna som highlightas och inte det som kunden har sökt på. Exempel ipad, ipad fodral, ipad laddare.
- Inkludera presentkort (Snabbsök och Djupsök)
Vid sökning på presentkort ska det vara möjligt att styra träffen till funktionen (landningssidan) för Askås-presentkort.
- Boosta resultat i Djupsök
I inställningarna för Djupsök finns möjlighet att ”boosta” särskilda datafält. Ett boostvärde mellan 1–10 anger hur hög relevans en träff i aktuellt fält ska ge. Ju högre värde desto högre relevans.