Från Tom Hope till ANI Who och Askås
Nya utmaningar och möjligheter för Tomaj Sangchi
Åtta år har gått sedan Tomaj Sangchi grundade Tom Hope. Försäljningen av trendiga, handgjorda ankararmband tog fart omedelbart och Tom Hope blev snabbt ett lönsamt och globalt mångmiljonbolag. Kvalitativa armband och smycken är i högsta grad fortsatt i fokus för Tomaj. Nu är han VD och driver bolaget ANI Who tillsammans med Bianca Ingrosso, Lovisa Worge och gänget bakom CAIA Cosmetics.
Rätt produkter, god timing och lyckosam organisk marknadsföring. När Tom Hope började sälja sina armband med ankarspännen 2014 samverkade dessa faktorer på ett till synes optimalt sätt.
– Vi var väldigt transparenta och visade upp vad vi gjorde bakom kulisserna. Våra följare och kunder fick se vår utvecklingsprocess och detta var en av orsakerna till att det tog fart snabbt när vi började sälja 2014, säger grundaren Tomaj Sangchi.
Inledningsvis var marknadsplatsen Etsy säljkanal. 40 000 kronor i försäljning första månaden dubblades sedan månad för månad. Den från början småskaliga satsningen blev snabbt ett heltidsjobb för Tomaj och hans kollegor. Det första hela försäljningsåret nåddes 10 miljoner i omsättning och året därefter, 2016, sålde bolaget för 74 miljoner kronor.
– Vi hade en fantastisk utveckling och det var en otroligt rolig och lärorik tid såklart. Vi lanserade vår första riktiga e-handel 2015 och då med Shopify som plattform.
Redan under Tom Hope-åren var Askås en e-handelsleverantör som fanns på Tomaj Sangchis radar. 2018 kom han sedan i kontakt med och lärde känna Mikael Snabb och Jesper Matsch, medgrundare till CAIA Cosmetics som lanserades på Askås E-handelsplattform hösten samma år.
– Så småningom fick jag se hur CAIA:s sajt levererade och jag minns att jag aldrig tidigare hade sett så bra siffror när det gäller prestanda.
Sommaren 2021 sålde Tomaj Sangchi sina andelar i Tom Hope och därmed inleddes ett nytt kapitel. Sedan dess har det nämligen varit fullt fokus på ANI Who och e-handeln Ani-Jewels.
– Jag fortsatte att ha kontakt med Mikael och Jesper under åren. När Tom Hope-försäljningen blev klar ringde Micke upp mig och detta samtal blev början på det som i dag är ANI Who.
Redan innan dess hade de goda vännerna Bianca Ingrosso och Lovisa Worge diskuterat möjligheterna att starta ett bolag ihop. I augusti 2021 axlade Tomaj rollen som VD och diskussionerna om vad bolaget skulle sälja för produkter och vad bolaget och e-handeln skulle heta inleddes.
– När vi väl hade beslutat att göra något tillsammans enades vi snabbt om att satsa på smycken. Sedan gjorde vi en ordentlig bedömning när det gäller e-handelsleverantör och la allt i vågskålen. Med det själv jag visste om Askås tillsammans med Jespers och Mickes rekommendationer var det till slut självklart vad vi skulle välja för plattform, säger Tomaj.
"Samarbetet med Askås fungerar jättebra"
I början av maj lanserades Ani-Jewels på fem olika språk. Lanseringsdagen flöt på smidigt och stabilt och sedan dess har responsen varit riktigt god från kunderna.
– Samarbetet med Askås fungerar jättebra. Ni har förstått våra behov och hela tiden guidat oss rätt. Tillsammans har vi byggt en e-handel som är tekniskt hållbar på lång sikt och det känns tryggt. Mottagandet som e-handeln och våra produkter fått från kunderna är vi jättenöjda med.
Tomaj Sangchi lyfter fram de grundläggande värden som finns i det nya bolaget. Värden som inte handlar om att sälja så mycket som möjligt så snabbt som möjligt.
– För ANI är det inte våra finansiella mål som styr – våra smycken och relationen med kunderna är viktigast. Visionen är släppa nya produkter som verkligen uppskattas. Att människor både vill köpa våra smycken till sig själv men också ge bort som gåvor vid speciella tillfällen.
Som e-handelsleverantör tackar Askås för förtroendet och önskar lycka till på den fortsatta resan.
Ani-Jewels använder
Nå smidigt ut i hela världen. Förberedd för alla världens språk.
Skapa enkelt ditt innehåll med kraftfull och flexibel drag and drop-funktion.
Inbyggd funktion för kundvänlig och flexibel cookiehantering.
Mångsidigt CRM-system för automatiserade utskick.