Tolv år av organisk tillväxt för Care of Carl
Ett bristande utbud av högkvalitativa märkeskläder för män. Detta var den grundläggande förutsättningen när Henning Källqvist och Gustaf Rudholm startade Care of Carl med Borås som bas 2010.
Askås valdes som e-handelsleverantör och sedan dess har det värmländska bolagets e-handelsplattform och bakomliggande teknik varit en pusselbit i Care of Carls tillväxtresa. Askås styrelseordförande Jonas Askås minns de första kontakterna med Care of Carl och hur ett kvalitetstänkande genomsyrade bolagets inställning.
– Henning och Gustaf hade redan från start en mycket stor omsorg om detaljer och en hög grad av professionalism som alltid imponerat på mig. Denna anda är en av många faktorer som både grundar Care of Carls framgång och gjort att vi alltid trivts så bra med vårt långa samarbete, säger Jonas Askås.
Att nu Care of Carl har passerat 400 miljoner kronor i omsättning för första gången är självklart ett resultat av deras arbetssätt, deras sortiment och goda relation till sina kunder men också ett kvitto på skalbarheten i Askås e-handelsplattform.
– Vi gläds med Care of Carl och deras framgångar visar att vi verkligen är en leverantör som erbjuder möjlighet till långsiktig tillväxt, säger Jonas Askås.
Strategiskt arbete
Ett tydligt exempel på Care of Carls strategiska och långsiktiga tänkande hittar vi hösten 2020. Mitt under rådande Covid-pandemi flyttade bolaget till nya och större lokaler. Detta för att verkligen kunna satsa expansivt när pandemin väl började mattas av.
– Samtidigt öppnade vi den tyska butiken, och ett år senare öppnade vi upp för försäljning i resterande europeiska länder. Gensvaret för vårt kurerade urval av premiumvarumärken har varit mycket positivt. Vi är också stolta över att fortsatt växa med god lönsamhet, kommenterar Mathias Ekström VD på Care of Carl.
Magnus Dahlén är e-handelsspecialist på Care of Carl och i sommar firar han tio år som en del av bolaget. 2012 då han påbörjade sin anställning hade omsättningen just passerat 10 miljoner kronor och tillväxten sedan dess härleder han till en lång rad medvetna processer och satsningar.
– Det finns egentligen inte en enskild isolerad faktor som gjort att vi blivit framgångsrika. Vi är och har varit duktiga i alla led, vare sig det handlar om att ha ett kurerat sortiment som tilltalar vår kund, till att alltid erbjuda kunden den bästa av service. Skicka paket och hantera returer snabbt och inte minst att ha en otroligt enkel och lättnavigerad hemsida.
Att som e-handelsleverantör få möjlighet att vara med när ett bolag föds och börjar växa är inspirerande. Och att sedan under e-handelsbranschens kraftiga expansion kunna leverera lösningar som möter upp mot Care of Carls högt ställda krav och behov har drivit på en positiv utveckling inom Askås som helhet.
– Vi är väldigt nöjda med vårt samarbete med Askås och har varit under lång tid. Vi har sedan flera år en väldigt tät dialog och jobbar dedikerat med utvecklare och projektledning. Kvalitén på arbete och drift är hög vilket vi uppskattar då mycket av vårt arv handlar just om god kvalitet, säger Magnus Dahlén.
Care of Carl använder
Nå smidigt ut i hela världen. Förberedd för alla världens språk.
Blixtsnabb produktlistning, filtrering och sökfunktion. Redundans och skalbarhet.
Inbyggd funktion för kundvänlig och flexibel cookiehantering.
Schemalägg hur och när olika typer av innehåll ska visas.