Askås har stöd för ny prisinformation
Syftet med den nya lagstiftningen och reglerna kring prisinformation är att motverka att handlare höjer en produkts pris dagarna innan en kampanj för att få prissänkningen att framstå som större än vad den egentligen är.
Handlare kommer behöva visa det tidigare lägsta priset under 30 dagar innan prissänkningen på produkten gjordes.
Utöver nya regler för prisinformation innehåller den nya Konsumentlagen en mängd andra lagändringar.
Läs mer: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/ett-moderniserat-konsumentskydd_H901CU19
Detta har Askås utvecklat
Generell funktionalitet (Ingår för alla kunder)
Modul för loggning av lägsta pris (för ny/oinloggad konsument) varje dag.
Stöd för loggning av pris i alla aktiva valutor, inte bara SEK.
Uppdatering och aktivering av prishistorikinsamling, aktiverat i e-handelsplattformen 31 maj.
Beställning och leverans?
Funktionalitet som loggar prishistorik har alltså redan aktiverats på samtliga kunder.
För att aktivera visning av ”Tidigare lägsta pris” på dina produktsidor behöver du kontakta din Kundansvariga säljare för versionsuppdatering och beställning av frontend-projekt.
Vi kan erbjuda två olika typer av standardvisningar.
1. Grundläggande visning. Kostnad: 2 995 kronor
2. Visning i Popup. Kostnad: 5 995 kronor
Önskemål om anpassningar utöver våra standardvisningar offereras separat.
OBS. Bilden ovan visar ett exempel på hur prisinformationen skulle kunna se ut hos soffadirekt.se, en av Askås kunder. Texten "Vårt lägsta pris 1-30 dagar innan sänkning:" är en standardtext som självklart kan ändras.
Detta gäller från 1 september
I samband med att en produkt får ett sänkt pris ska prisinformationen till slutkunden innehålla det tidigare lägsta priset under minst 30 dagar innan prissänkningen gjordes.
Vid gradvis sänkning av ett nedsänkt pris ska endast lägsta pris 30 dagar innan första sänkningen visas.
Bestämmelserna gäller både handel online och i fysisk butik.
Produkter vars skick kan försämras eller med kort förbrukningsdatum är undantagna från lagstiftningen.
Nya lagar i fokus för Askås
Att det dyker upp ny lagstiftning som påverkar konsumenter, handlare och därmed oss som leverantör är inte ovanligt.
I samband med införandet av den europeiska dataskyddsförordningen GDPR i maj 2018 utvecklade Askås en lång rad funktioner relaterade till personuppgifter – automatisk gallring, behörighetsmodul, funktioner för kundmedgivanden med mera.
Förra året ändrades lagstiftningen gällande moms vid distansförsäljning till konsumenter i andra EU-länder. Grunden i den uppdaterade lagen var och är att det är leveranslandet som styr vilken moms som ska tas ut och redovisas. Som en följd av denna lag utvecklade Askås en helt ny funktion, Utökade momsregler, som ger våra kunder möjlighet att styra momssatser utifrån leveransland.
– Som leverantör är det oerhört viktigt för oss att ha koll på omvärlden och förändringar som påverkar våra kunders verksamhet. Vi försöker verkligen vara noga med detta och utveckla lösningar våra kunder behöver, säger Askås VD Tord Larsson-Steen.