Sök

Askås e-handelsplattform har stöd för Google Automated Discounts

Med Askås plattform kan du nu använda Google Automated Discounts (GAD) för att automatiskt justera priser i Google Shopping.

Nu kan e-handlare som använder Askås e-handelsplattform dra nytta av Google Automated Discounts (GAD) för att öka sin försäljning och synlighet i Google Shopping. Askås har integrerat stöd för GAD, vilket gör det enkelt att sätta upp ramarna för GAD direkt i vår plattform.

Google Automated Discounts är en funktion som automatiskt justerar priser på produkter i Google Shopping baserat på kunders intresse och konkurrenssituationen. Google analyserar marknaden i realtid och identifierar situationer där en prisjustering kan leda till fler konverteringar.

Priset sänks bara om det anses nödvändigt för att driva försäljning och förbättra konverteringsgraden, vilket innebär att handlaren endast ger rabatter vid strategiskt lämpliga tillfällen.

Enligt Googles egna riktlinjer måste rabatterade priser vara synliga under hela kundens session (minst 30 minuter).

För produkter som har lagts till i kundens varukorg, ska det rabatterade priset vara tillgängligt under ytterligare minst 48 timmar. Detta innebär att även om kunden inte slutför sitt köp direkt, så ska rabatten fortfarande gälla i upp till 48 timmar efter att produkten lagts till i varukorgen.

Så fungerar Askås stöd för Google Automated Discounts

På produktnivå anges ett minpris på produkterna som exporteras till Google Shopping. Minpriset fungerar som en nedre gräns och garanterar att prisjusteringar av Google inte underskrider en viss nivå. Google kan sedan automatiskt sänka priset på produkten om det bedöms öka sannolikheten för ett köp.

Googles Produktfeed

För att fullt ut stödja Google Automated Discounts ska feeden innehålla följande fält gällande priser.

Produktpris – Det vanliga priset på produkten.
auto_pricing_min_price – Det lägsta priset som systemet får sänka till.
cost_of_goods_sold – Nettopris, vilket hjälper systemet att optimera prissättningen för maximal lönsamhet.


Potentiella fördelar med GAD

Ökad konvertering – Rabatter tillämpas endast när det ökar chansen till ett köp.
Bättre synlighet i Google Shopping – Konkurrenskraftiga priser kan öka exponeringen.
A
utomatiserad hantering – Google sköter prisjusteringarna utan manuell hantering. 

Viktigt att tänka på

Sätt relevanta minpriser – Ange ett minpris för de produkter som ska inkluderas i GAD.
Följ upp resultat – Analysera hur rabatterna påverkar försäljningen.
Använd konkurrenskraftiga prisstrategier – Google jämför priser med andra aktörer, så en balans mellan lönsamhet och konkurrenskraft är viktig.

Vi kan hjälpa dig i gång!

Med Askås nya stöd för Google Automated Discounts blir det enklare för e-handlare att optimera sin prissättning och maximera sin försäljning.

Är du redan kund och vill du veta hur du aktiverar funktionen eller är du nyfiken och vill testa vår e-handelsplattform?

Kontakta oss så hjälper vi dig!

Kontakt