Dags för Google Analytics 4
1 juli 2023 stänger Google ner Universal Analytics – den ”gamla” versionen av Google Analytics. Därmed börjar det bli hög tid att komma igång med GA4 – Googles framtida analysplattform.
Vi på Askås kan hjälpa dig med din implementation och se till att du smidigt kommer igång med spårning i GA4.
2019 lanserade Google sin då helt nya analysplattform GA4. Länge har det varit oklart hur och när den gamla plattformen Universal Analytics, ibland kallad GA3, kommer att fasas ut.
Denna fråga besvarades när Google i mitten av mars gick ut med det tydliga budskapet att Universal Analytics kommer sluta samla in data 1 juli 2023. Beskedet från Google tyder också på att därefter har du som e-handlare tillgång till historisk data i ytterligare sex månader.
Vad betyder då detta och hur bör man agera för att rusta sig inför denna kommande förändring?
– Nu finns ett fastslaget datum att förhålla sig till och det hade vi inte tidigare. Därmed har frågan om att uppgradera till GA4 verkligen blivit högaktuell. Ett tips är ju också att exportera ut data man vill kunna använda sig av på längre sikt innan den helt försvinner, säger Marcus Kindbom, affärsutvecklare på Askås.
Den tydligaste incitamentet till att komma igång med GA4 är att data från Universal Analytics inte kan flyttas med in i den nya plattformen. Självklart har du möjlighet att exportera ut och spara historisk data men den går alltså inte att importera in och användas i en GA4-egendom.
Det är däremot möjligt att ha bägge versionerna aktiva ända fram till det datum då UA/GA3 stänger för gott.
– Det viktiga i nuläget är att börja samla in data i GA4 så snart som möjligt, så att du har någon jämförelsedata när Universal Analytics slutar fungera. Sedan är det ju även positivt att kunna fortsätta jobba på som vanligt i Universal Analytics och lära sig de nya verktygen i lugn och ro. GA4 ger visserligen fler möjligheter men är också en mer komplex plattform, säger Marcus Kindbom.
"Frågan om att uppgradera till GA4 är verkligen högaktuell i och med att Universal Analytics stängs ner 2023."
Marcus Kindbom, Affärsutvecklare Askås
Ta kontakt med Askås om du vill ha hjälp
Askås har en lösning för att implementera fullt stöd för kraftfull e-handelsspårning i GA4. Denna lösning motsvarar det som i Universal Analytics kallades Utökad e-handelsspårning.
Kontakta Askås för information och beställning: 0533 – 69 16 00 sales@askas.se
OBS. Har du ännu inte skapat någon GA4-egendom rekommenderar vi att du gör detta innan du kontaktar Askås om en komplett implementation. Du hittar en ”konfigureringsassistent” inne i din befintliga Analytics-egendom som guidar dig genom processen.
Enhanced Measurement (Förbättrad mätning)
En nyhet i GA4 är det som kallas Enhanced Measurement. Detta innebär att det finns möjlighet att låta Google spåra Sidvisningar, Utgående länkar, Skrollningar, Sökningar och Filnedladdningar automatiskt. I Universal Analytics var det endast sidvisningar som kunde spåras med automatik
Exempel: Har du idag en UA-egendom med uppsatt Google Analytics-tagg kan du skapa en GA4-egendom och aktivera Enhanced Measurement. Det är möjligt att välja vilka av de tillgängliga event-typerna som ska spåras via Enhanced measurement.
OBS. Detta möjliggör endast väldigt grundläggande spårning. För mer avancerad e-handelsspårning krävs ytterligare konfiguration och installation av pixlar.