TikTok blir allt viktigare för din marknadsföring
Annonsering på Facebook, Google och Instagram har länge varit mer eller mindre självklara delar i en framgångsrik e-handelsstrategi. Nu börjar det bli läge att även beteckna TikTok som en plattform för att nå nya och befintliga kunder.
Sedan TikTok ursprungligen lanserades 2016 har plattformen mer eller mindre exploderat och tagit en given position inom social media. I dag är det videobaserade innehållet en självklar del av miljarder användares vardag.
På senare tid har TikTok alltmer blivit en aktör och kanal att räkna med även för företag. Både när det gäller eget organiskt innehåll för att nå följare men också som en allt viktigare marknadsföringskanal.
En ihållande missuppfattning om TikTok är att det bara är ungdomar som använder sig av plattformen. Visserligen är yngre människor fortfarande den största gruppen, men användarstatistik från flera olika marknader är tydlig.
Åldersgruppen 10-19 utgör omkring 25 procent av TikTok-användarna men mer än hälften av alla användare är över 30 år.
– TikTok är den plattform som ökar snabbast gällande användare i dag och så kommer det säkert se ut en tid framöver. Men som marknadsföringskanal är det många som överhuvudtaget inte tagit steget ännu, säger Marcus Kindbom, Affärsutvecklare på Askås.
Orsakerna till att jämförelsevis få e-handlare kommit i gång med TikTok är flera, tror Marcus Kindbom.
– Dels så är TikTok fortfarande en ny marknadsföringskanal. Sedan känner nog många att det är en lite högre tröskel att komma i gång jämfört med exempelvis Facebook och Instagram. Framgång på TikTok bygger mycket på att man producerar genomarbetade videoannonser.
Marcus Kindboms råd är dock att åtminstone prova på TikTok om man har möjlighet. Konkurrensen om annonsutrymmet och sannolikt också annonskostnaderna lär höjas när fler e-handlare hittar till plattformen.
– Av det skälet är det ju läge att komma i gång nu när konkurrensen ännu inte är så hård. Det finns absolut möjlighet att nå ut till kunder och skaffa sig bra positioner inför framtiden, säger Marcus Kindbom.
Marcus Kindbom, Affärsutvecklare, Askås
Askås TikTok-pixel
En förutsättning för att till fullo kunna dra nytta av TikTok för din annonsering är självklart möjlighet att spåra hur annonserna presterar och dra lärdomar av detta. Askås erbjuder installation av TikTok-pixel för mätning av events som genereras av våra kunders annonsering på TikTok.
Askås pixelpaket för TikTok innehåller Basic kod + Advanced Matching.
Kontakta din Kundansvariga säljare på Askås för mer information och beställning.
Mest nedladdade apparna 2021 (Globalt)
App | Downloads (Miljoner) |
TikTok | 656 |
545 | |
416 | |
395 | |
Telegram | 329 |
Snapchat | 327 |
Zoom | 300 |
Messenger | 268 |
CapCut | 255 |
Spotify | 203 |
Källa: Apptopia