CykelCity växlar upp med Askås

I mer än 30 år har CykelCity levererat produkter och tjänster av högsta kvalitet. Målgruppen är ”kräsna” cyklister – från ambitiösa motionärer till elitåkare och än i dag är detta den grundläggande affärsidén.
Nu görs en utökad satsning på ny e-handel och det är Askås e-handelsplattform som ligger till grund för den nya sajten som lanserades i mars.
– Vi har stort förtroende för Askås och det känns jättebra att vi nu genomfört flytten, säger Mario Toledo, delägare på CykelCity.
1998 var året då CykelCity grundades i Stockholm och resan startade. Mario Toledo har varit med från början, först som medarbetare men ganska snart som delägare av butiken i Stockholm och hela bolaget inklusive Cykelcity.se.
CykelCity har en ställning i branschen som kan beskrivas med ord som nischad, exklusiv, custom och premium. I sortimentet finns cyklar för racer, gravel, tempo, triathlon och även mountainbikes.
– Vi säljer cyklar och utrustning vi själva vill använda. Vi har inga standardcyklar och inga elcyklar, säger Mario.
Hos CykelCity är expertisen påtaglig – hela teamet består av sanna entusiaster. Det märks i det personliga kundmötet, och det märks i utbudet och servicen som erbjuds.
E-handeln som skyltfönster – och service
Den nya e-handeln har tagits fram i nära samarbete mellan CykelCitys team och Askås projektgrupp. Det har varit ett projekt där funktion, automatisering och smidig administration stått i fokus.
– Webben är vårt primära skyltfönster utåt och den är viktig för att få fler kunder att komma till butiken i Stockholm. Men den är också en service till alla kunder som bor längre bort. Vi har många som handlar av oss online för att vi är duktiga, snabba på att leverera och har ett attraktivt sortiment, säger Mario.
Vägen till Askås gick via en redan etablerad relation – Simon Rundqvist och Jonas Askås på Askås har varit och är fortfarande kunder hos CykelCity.
– Simon sa till en av mina kollegor att vi borde höra av oss om vi skulle byta e-handelslösning. När jag sedan tog kontakt med Jonas Askås förra året blev han jättesugen på att göra det här tillsammans, så det kändes rätt från start, säger Mario.
Resultatet har blivit en en effektiv e-handelslösning och modern webbutik. Mycket av det manuella arbetet för CykelCity har kunnat automatiserats och projektet som sådant flöt på helt enligt plan.
"Det var ett otroligt smidigt projekt. Vi hade alltid möjlighet att får prata direkt med de berörda personerna på Askås. Kom vi med ett önskemål fick vi snabba svar och det fanns alltid lösningar som matchade våra behov."
Mario Toledo, delägare Cykelcity
E-handelsplattform i ständig utveckling
Askås e-handelsplattform har utvecklats och förbättras ända sedan början av 2000-talet och därmed är Askås och CykelCitys resa tidsmässigt sammankopplad, samma starttid och samma höga ambitioner även i ett framtidsperspektiv.
Att plattformen som sådan har funnits så länge innebär att den innehåller teknik och funktioner som tillfredsställer de allra flesta behov. Något som Mario Toledo lyfter fram som en tydlig fördel nu när plattformsbytet är genomfört.
– Det vi behöver finns redan på plats i plattformen och det är vi inte riktigt vana vid från vår tidigare leverantör. Mycket har förenklats för oss och det känns såklart väldigt bra.
CykelCitys satsning online handlar inte om att ersätta det personliga mötet med kunderna i butiken på Södermalm i Stockholm. I stället handlar det om skapa möjligheter till fler goda möten – att erbjuda samma expertis och kvalitet till kunder över hela landet.
– Vi gör det här för att kunna fortsätta vara riktigt bra på det vi gör och det ska gälla i alla våra kanaler, säger Mario Toledo.

Trovärdig kommunikation
Med den nya e-handelslösningen i ryggen ser CykelCity fram emot att ta sin onlineverksamhet till nästa nivå. Ett steg är att arbeta ännu mer aktivt med kundrelationerna. Både när gäller att vårda befintliga kunder och attrahera nya.
– Det finns utrymme att göra mer när det gäller vår kundkommunikation och marknadsföring. Sedan handlar det inte om att sälja till varje pris för oss. I stället vill vi lyfta fram vår kompetens, vår kvalitet och trovärdighet på ett sätt som stärker våra kundrelationer långsiktigt.
Jonas Askås, VD och grundare av Askås är själv en aktiv cyklist och han bekräftar att CykelCitys kompetens är etablerad och välkänd i cykelbranschen.
"CykelCity är en aktör som har hög status i branschen. Mario och hans kollegor är oerhört kunniga och kompetenta. Det känns jättekul att de har valt oss för sin satsning online och vi kommer göra allt vi kan för att bidra till deras framtida utveckling."
Jonas Askås, VD Askås
CykelCity använder

Skapa enkelt ditt innehåll med kraftfull och flexibel drag and drop-funktion.