Generell kampanj
En grundläggande generell kampanj som är gällande för alla dina kunder. Exempelvis 20 procents rabatt på en enskild produkt, en artikelgrupp eller ett varumärke.
Rabattkoder
Med rabattkoder kan du ge rabatt till kunder som till exempel uppmärksammat olika kampanjer. Du kan till exempel presentera en rabattkod på din Facebooksida, Instagram eller i andra kanaler.
Du väljer själv om kampanjen ska gälla ett obegränsat antal artiklar i varukorgen, en artikel eller till exempel artikel 2 till och med 99. Du har även möjlighet att styra rabattkodskampanjen med datum och tid.
Om du vill kan du även välja om rabattkoden ska inlösas automatiskt i kassan, vilket gör att samtliga kunder kommer ta del av den.
Med rabattkodsmodulen har du även möjlighet att erbjuda kunder fraktfritt om de anger koden och du kan också ge dem en fast rabatt (till exempel 100 kronor vid köp över 1000 kronor).
Det finns även möjlighet att generera engångskoder istället för en fast kod.
Fördelar med rabattkoder
• Med rabattkoder kan du ge försäljningen en skjuts under perioder med lägre försäljning.
• Att erbjuda rabattkoder då och då kan vara ett sätt att ge dina följare i sociala medier ännu mer värde för att de följer din sida.
• Självklart skapas statistik över hur många kunder som har använt sig av en specifik rabattkod i samband med köp.
Tag X betala för Y
Tag X betala för Y-modulen låter dig skapa en kampanj av typen ”Köp 3 betala för 2” eller ”Köp 10 betala för 7”.
Du väljer själv vilka artiklar som skall ingå i varje kampanj och du kan själv styra start- och stoppdatum för varje kampanj.
När du skapar en Tag X betala för Y-kampanj anger du själv vad X och Y skall vara, det kan alltså vara både Tag 3 betala för 2 eller Tag 10 betala för 8. Du kan skapa flera olika parallella kampanjer.
En aktiv kampanj länkas under kampanjrubriken i menyn. Kunden klickar på länken och får information om villkoren för kampanjen. När kunden går till kassan kontrolleras om kunden valt artiklar som ingår i aktuella kampanjer och räknar ut om kunden valt ett tillräckligt antal för att vara berättigad till kampanjen. I så fall dras korrekt antal av på priset, vilket då redovisas i översikten i kassan.
Fördelar med Tag X betala för Y
• Möjlighet att skapa merförsäljning då kunden köper fler produkter för att få ta del av kampanjen.
• Tidsstyrning av kampanjer gör att du inte behöver komma ihåg när kampanjer ska börja och sluta.
• Det går att med automatik tydligt markera att en vara ingår i kampanjen med till exempel en banner på artikelgruppsbilden.
Medskickskampanj - GWP
Medskickskampanjer eller GWP, Gift with purchase, ger dig möjlighet att skapa kampanjer av typen ”Köp valfria produkter för XXX kr så får du YYY på köpet”, eller ”Köp artiklarna X och Y så får du Z på köpet”.
Du kan skapa kampanjer baserade på köpesumma, artiklar eller varumärke och du kan ha hur många parallella kampanjer du vill.
Exempel på kampanjer
• Handla för över 500 kronor så får du produkt X på köpet.
• Handla produkt X eller Y så får du produkt Z på köpet.
• Handla produkt X eller Y så får du välja på att få produkt Z på köpet eller att få köpa produkt Q till rabatterat pris.
• Handla en produkt från varumärket A så får du välja att få produkt X, Y eller Z på köpet.
Du väljer själv vilka köpesummor, artiklar eller varumärken kampanjerna skall gälla för. Du väljer också vilka artiklar som skall ingå om kampanjkriterierna uppnås. Du kan ange om produkterna skall vara gratis eller om du vill erbjuda dem till ett rabatterat pris, och du kan ange olika priser för olika kundtyper (kräver ÅF-modulen).