Sök

Protools lyfter med digital satsning

Protools från Eskilstuna flyttade över till Askås E-handelsplattform 2020. Nu börjar deras digitala satsning ge resultat med kraftig tillväxt online.

Två år av stark tillväxt, breddat produktutbud och utökad tillgänglighet för kunderna. Det Eskilstuna-baserade bolaget Protools har flyttat fram positionerna i en bransch med riktigt hård konkurrens. 

–  Vi har haft en fantastisk utveckling för webbshopen och vi är jättenöjda med vårt samarbete med Askås som plattformsleverantör, säger Daniel Forslund, Marknadsansvarig på Protools. 

2018 förändrades förutsättningarna för Daniel Forslund och hans kollegor. Efter nästan 40 år ville det norska bolaget Motek avveckla verksamheten i Sverige och en möjlighet öppnade sig därmed. 

– Ett antal medarbetare fick frågan om vi ville ta över verksamheten och driva den vidare. Vi var ett gäng som nappade och i dag är vi sex delägare i bolaget, säger Daniel Forslund. 

I samband med ägarbytet 2019 ändrades namnet till Protools och en tydlig digital satsning drogs i gång. Sortimentet började breddas – från spikpistoler, spik, skruv och infästningar – till ett mer komplett utbud av högkvalitativa verktyg för byggbranschen. 

– Vi hade infrastrukturen på plats när det gäller vår kompetens, ERP och logistiken. Men vår webshop var föråldrad och vi behövde verkligen uppgradera oss till en modern lösning, berättar Daniel. 

Valet föll till slut på Askås och Magnus Lööf blev kontaktperson och kundansvarig för Protools. Vid sidan av att Askås kunde möta kraven när det gäller teknik och service bidrog även mer grundläggande värden till beslutet. 

– Ja, det var inte bara det att Askås kunde leverera det vi behövde tekniskt och utvecklingsmässigt. Magkänslan var väldigt bra från starten och vi fick tydliga besked om hur och i vilken ordning vi skulle göra saker och ting i projektet.

Den nya e-handeln lanserades vid midsommar 2020, mitt under pågående pandemi. Drygt två år senare kan man konstatera att Protools tillväxt online tagit rejäl fart.

– Utvecklingen för bolaget som helhet har varit fantastisk och e-handeln är utan tvekan en starkt bidragande orsak. 2021 växte vi med 25 procent på webben och i år kommer tillväxten landa på 40 procent. Ändå har vi bara skrapat på ytan och vi ser en enorm potential. Lyckas vi bara fortsätta ta marknadsandelar ser det väldigt ljust ut.

Att ha Askås som partner har gett Daniel och hans kollegor möjlighet att fokusera på sin kärnverksamhet – sina produkter, sin försäljning och sina kundrelationer. Tekniken och funktionerna finns på plats.

– Det fungerar perfekt och det är skönt att ha en partner vi kan lita på. Vi har även genomfört flera lyckade projekt, exempelvis en redesign och jobbat med merförsäljning för att få till fler orderrader. Askås och de medarbetare vi har kontakt med är jordnära, kompetenta och snabba på bollen.

 Protools har även jobbat tillsammans med Askås affärsutvecklare Marcus Kindbom. Marcus som själv har en bakgrund som e-commerce manager besitter därmed erfarenhet och kunskaper från bägge sidor av kundrelationen mellan leverantör och e-handlare.

 – Det har varit bra och vi planerar att utöka vårt samarbete med Askås på det här området. Att kunna ha Marcus som ett bollplank och ett stöd gällande vår e-handel har betytt mycket, säger Daniel Forslund.

"Protools har en väldigt tydlig vision för vad de ville uppnå. Det kändes direkt att det här var en kund och en partner vi gärna skulle vilja jobba med. Det känns jättekul att vara med och bidra till Protools utveckling och vår resa tillsammans har bara börjat."
Magnus Lööf, Kundansvarig Askås

Fakta - Protools

Bolaget har funnits i Sverige sedan 1979. Tidigare med norskt ägande under namnet Motek.

2018 ville Motek avveckla verksamheten i Sverige och en grupp av anställda tog då över ägandet och 2019 ändrades bolagsnamnet till Protools.

2020 lanserades en ny e-handel med Askås som plattformsleverantör.

Protools säljer premiumverktyg i det övre segmentet. Kunderna är små och medelstora byggföretag men även privatpersoner.

Mer läsning

Dags för Google Analytics 4

Dags för Google Analytics 4

1 juli 2023 stängs Googles analysplattform Universal Analytics. Därmed är det dags att uppgradera och komma igång med e-handelsspårning i Google Analytics 4.