Handelskammarpriset 2022 till Askås
Långsiktigt och målmedvetet arbete ligger bakom Askås positiva utveckling under flera decennier. På torsdagskvällen uppmärksammades detta när Handelskammarpriset 2022 delades ut – med Askås som stolt mottagare.
– Det känns väldigt kul och hedersamt att få det här priset i konkurrens med så många andra duktiga företag i Värmland, säger Askås VD Tord Larsson-Steen.
Askås fanns på plats på Selma Spa i Sunne på torsdagskvällen. Handelskammaren Värmland bjöd in företagare till konferensen Affärsresan 2022 och på kvällen var det dags för prisutdelning av Handelskammarpriset.
När motiveringen lästes upp och det började dyka upp ord som e-handelsplattform och e-handelslösningar var det dags för Askås VD Tord Larsson-Steen och marknadschef Peter Smersfeldt att snabbt improvisera fram ett tacktal.
– Det här var en överraskning för oss och det känns verkligen kul med tanke på det långsiktiga arbete som gjorts i företaget. Vi jobbar hårt för att skapa affärsmöjligheter och arbete på hemmaplan här i Värmland, säger VD Tord Larsson-Steen.
Härlig teamkänsla
Grundläggande delar i Askås framgångsrecept är affärsmodellen och erbjudandet till kunderna. Produkten som sådan, Askås e-handelsplattform, som helt utvecklas inhouse är såklart en given del. Till detta adderas erfarenhet och kompetens gällande den egna plattformen och e-handelsbranschen generellt. Kompetensen sprids bland medarbetarna och blir en förutsättning för kvalitativa leveranser till kunderna.
– Vi har en härlig teamkänsla och högt ansvarstagande. Vi ställer upp för varandra och för våra kunder, och vi har kul på den här fantastiska resan som vi är ute på.
En väl fungerande e-handelsplattform och kompetenta medarbetare behöver såklart kombineras med att aktivt marknadsföringsarbete. Även på denna front har Askås varit lyckosamma under de senaste åren.
– Parallellt med att vi utvecklar vår produkt jobbar vi hela tiden aktivt med att bygga ett riktigt starkt varumärke. Jag vill lyfta vår sälj- och marknadsavdelning och deras strategiska arbete. Om vi inte lyckas med vår marknadsföring syns vi inte, och då hade vi inte fått det här priset, säger Tord Larsson-Steen.
Motivering
Askås har växt så det knakar de senaste åren både när det kommer till omsättning, kundstock och personalstyrka. Från att ha varit en relativt liten leverantör av e-handelslösningar är de nu en nationell spelare att räkna med.
Askås har målinriktat och långsiktigt jobbat för att stärka sitt varumärke, utvecklat sin e-handelsplattform men framför allt sitt arbetsgivarvarumärke.
Arbetet har resulterat i större affärer, fler ansökningar och anställningar. De bidrar till att bra kompetens flyttar till Värmland. Askås kodar möjligheter.