Galen Black Friday för CAIA - ”Askås e-handelsplattform levererade felfritt”
Som e-handelsleverantör är det helt avgörande att kunna erbjuda driftsäkerhet, funktion och prestanda i alla lägen – inte minst när trycket är som högst. När Black Week nu är avslutad kan vi konstatera att systemet gett våra kunder de tekniska förutsättningarna till framgång.
Årets Black Week kan läggas till handlingarna för den här gången. Rapporterna för e-handelsbranschen generellt tyder på att försäljningen ökade jämfört med fjolåret. Även när det gäller Askås kunder visar statistiken på en generell omsättningsökning jämfört med 2021.
Askås grundare och styrelseordförande Jonas Askås lyfter fram vikten av att systemet i grunden kan hantera en ökad trafik- och ordermängd för alla kunder – oavsett storlek. Samtidigt ska e-handelsplattformen kunna leverera på topp för de större e-handlarna när de ”öppnar dörrarna” till sina kampanjer.
I dessa fall kan det handla om tusentals samtidiga besökare och tiotusentals beställningar per dag.
"Black Week är en av de allra viktigaste kampanjperioderna för våra kunder. Det görs många affärer med deras befintliga kunder, och man får många nya kunder. Att leverera en e-handelsplattform som är snabb, driftsäker, konverterande och fungerar hela vägen är vårt viktigaste uppdrag"
Jonas Askås, Styrelseordförande Askås
"Askås plattform har levererat felfritt"
Ett exempel på en av Askås större kunder är CAIA Cosmetics som haft en anmärkningsvärd utveckling sedan lanseringen hösten 2018. Tillväxtkurvan har varit extremt brant och 2021 landade omsättningen på hela 323 miljoner kronor.
Framgångarna har fortsätt under 2022 och den nu avslutade Black Week-perioden överträffade bolagets högts ställda målsättningar. CAIA kan blicka tillbaka på en otrolig försäljningsvecka med en minst sagt intensiv avslutning.
"Black Friday var helt galen, den näst bästa dagen i bolagets historia och Askås plattform har levererat felfritt"
Mikael Snabb, CAIA Cosmetics
Som alltid vid den här typen av satsningar och förväntade trafiktoppar fanns det viss anspänning inför Black Week och fredagen. Det får helt enkelt inte gå fel.
– Vid sådana här tillfällen har man bara en chans så det är oerhört viktigt att allt fungerar. Många kunder har plånboken öppen och är redo att shoppa. Om sajten går ner försvinner både chansen till försäljning och att få in nya kunder.
Han lyfter även fram prestandan i sig som en nyckelfaktor. En långsam sajt testar alltid tålamodet hos kunderna, i synnerhet under perioder som Black Week.
– Det är ju oerhört viktigt såklart. Med så hög trafik sätts alla systemen på prov. Trots det höga trycket på fredagen upplevde vi inga störningar alls. Sajten var riktigt snabb och effektiv och vi hade superhög konvertering, säger Mikael Snabb som grundade CAIA Cosmetics tillsammans med Bianca Ingrosso och Jesper Matsch.