Sök

Fullt fokus på Black Week 2023

Många är redan igång med årets mest intensiva kampanjperiod. Inför Black Week och Black Friday 24 november har Askås tydligt fokus på att leverera teknik och support som ger e-handlarna optimala möjligheter till framgång.

Askås har fullt fokus på Black Week

Black Week är här och genomtänkta strategier och lärdomar från tidigare år är givna nycklar till framgång. Nedan har vi samlat information, tips och erfarenheter som kan hjälpa e-handlare att lyckas.

 – Produkterna och erbjudandet är såklart viktigt för att locka till köp. Men lika viktigt är att ta hand om slutkunderna. En tillfredsställande kundservice kan vara det som avgör din försäljning redan i år och i ett längre perspektiv är goda kundrelationer absolut en grundförutsättning för framgång, säger Marcus Kindbom, Affärsutvecklare på Askås.

Black Friday, Black Week, Black November, Black Month. Kärt barn har många namn heter det ju.Det som för ett antal år sedan mer eller mindre enbart var koncentrerat till Black Friday är i dag en längre sammanhållen säljperiod. För många drar i gång fredagen innan själva Black Friday och löper fram till måndagen efter, Cyber Monday.

Enligt denna modell inleds Black Week 17 november och pågår fram till 27 november. Många e-handlare är dock redan i gång med kampanjperioden. Vissa har kört sedan Singles Day 11 november och andra har haft nedsänkta priser under hela månaden.

Oavsett kampanjupplägg kommer vi på Askås förse våra kunder med tekniska och servicemässiga förutsättningar. Supportavdelningen har tydligt fokus på ärenden relaterade till Black Week. Vi öppnar fler kontaktvägar in för samtliga kunder och vår beredskap och lyhördhet vässas generellt när det gäller ärenden kopplade till Black Week.

Förbered dig och dina partners

Marcus Kindbom jobbar med affärsutveckling på Askås. Han har även en bakgrund som e-commerce manager. När han sätter på sig sina gamla ”handlar-glasögon” lyfter han fram olika typer av förberedelser som en e-handlare bör och kan göra själva. Ni hittar Marcus samlade tips längre ner på den här sidan.

– Självklart ställer Black Week höga krav på att tekniken ska hålla och där gör vi på Askås allt vi kan och lite till för att leverera. Men som e-handlare måste man även se till att den egna organisationen och partners kan hantera anstormningen av kunder. Man kanske behöver boka extra hämtningar av transportörer för att säkerställa att paketen går i väg i tid.

Fler Black Week-tips, information om kontaktvägar och mycket annat hittar ni här nedan.

"E-handelsbranschen som helhet är absolut inne sin tuffaste tid på många, många år. I detta läge är ju Black Week och julhandeln otroligt betydelsefull för många. Samtidigt vill jag påstå att det är viktigt att inte bli för aggressiv i ambitionen att skapa försäljning. Att hitta en bra balans mellan attraktiva erbjudanden och bibehållen lönsamhet är en god grundprincip."
Marcus Kindbom, Affärsutvecklare Askås

Fokus på Black Week hos supporten

Under hela Black Week-perioden kommer supportavdelningen ha utökat fokus på ärenden som är relaterade till Black Week. Vi kommer göra vårt yttersta för att så snabbt som möjligt ta hand om inkomna supportärenden. 

OBS. Om ni skickar mail till Askås skriv i ämnesraden att det handlar om Black Friday om så är fallet.

Jour för SLA-kunder

Askås erbjuder möjlighet att komplettera med ett SLA (Service Level Agreement) som ger tillgång till vår jourpersonal via ett särskilt telefonnummer och e-postadress dygnet runt. Kunder som har SLA kan självklart använda sig av denna tjänst precis som vanligt inför och under Black Week och Black Friday-helgen.

Om du inte har SLA idag men är intresserad, vänd dig till din kundansvarige på ordinarie kontaktvägar, eller 0533-69 16 00 eller sales@askas.se.

Service Level Agreement

Skaffa tillgång till jourhavande supporttekniker 24 timmar om dygnet.

Jour för övriga kunder

Med anledning av Black Week kommer även kunder som inte har SLA att få viss tillgång till vår jourpersonal inför och under Black Week.

OBS! När ett ärende hanteras utanför kontorstid av vår jourpersonal faktureras ordinarie timkostnad för kväll och helg. Använd jouren ENBART när du verkligen behöver det.

Fredag 17 nov. 16.00 – 22.00
Lördag 18 nov. 09.00 – 22.00
Söndag 19 nov. 09.00 – 22.00
Torsdag 23 nov. 16.00 – 22.00
Fredag 24 nov. 16.00 – 22.00
Lördag 25 nov. 09.00 – 22.00
Söndag 26 nov. 09.00 – 22.00

Kontaktväg: Mail till support@askas.se

Tagga mailet: För att mailet ska skickas vidare till vår jourpersonal måste ordet ”BFJOUR” finnas med i ämnesraden. Exempel: "BFJOUR - Problem med vår sajt".

Checklista i sista minuten

Förhoppningsvis har du redan gjort de förberedelser som är nödvändiga för att få ett lyckat utfall. Så här i sista stund finns det ändå vissa saker du kan tänka på för att bli framgångsrik - redan i år men även nästa år och framtiden.

  • GLÖM INTE ATT TESTA

    Se till att minimera riskerna för problem när det väl är dags att trycka på knappen. Provkör dina kampanjer innan för att hitta och åtgärda potentiella fallgropar.

  • HA RÄTT NIVÅ PÅ ERBJUDANDE

    En lyckad kampanj förutsätter att serverkapaciteten i din butik rimmar med ditt erbjudande. Ju bättre och bredare din kampanj är desto fler besökare kan du förvänta dig. Kanske har du redan sett till att ta höjd för anstormningen. Har du inte gjort det är det än viktigare att inte satsa för hårt.

  • NÄR PÅ DYGNET STARTAR DU?

    Om du väljer att marknadsföra och starta en kampanj vid exempelvis midnatt är det vissa faktorer du bör ha med dig. Om det uppstår problem är möjligheten att snabbt få hjälp av Askås begränsad under tider då ordinarie bemanning inte finns på plats. Nattetid körs dessutom eventuella automatiska exporter av data, backuper och liknande datahantering. Det är därmed inte optimalt att styra in besökare till sajten under dessa tider på dygnet.

  • SERVICE LEVEL AGREEMENT

    Tecknar du ett SLA-avtal kommer du ha tillgång till en jourhavande tekniker dygnet runt. En tjänst som kan bli särskilt värdefull under alla heta försäljningsperioder.

  • VÄSSA DIN KUNDSERVICE

    Black Week ger möjligheter att locka helt nya kunder till din butik. Tänk igenom hur du kan leverera en bra kundupplevelse och höja chansen att kunderna återkommer.

    Generellt brukar trafiktopparna ske mellan 18-22. Se över dina möjligheter att förlänga öppettider för kundservice under de perioder då flest kunder tar beslut och kan behöva assistans. Att vara tillgänglig och kunna ge snabba svar kan vara det som gör att kunder väljer att handla av just dig.

  • SÄKRA DINA LEVERANSER

    Se till att även dina olika partners är redo för en ökad försäljningsvolym. Du kanske behöver boka extra hämtningar med era transportörer för att säkerställa att dina paket går i väg i tid.

  • VÅGA FÖRÄNDRA

    Självklart har du skapat en kampanj du tror på. Men var inte rädd för att förändra eller spetsa till dina erbjudanden under kampanjens gång och ha koll på vad dina konkurrenter gör.

  • NÅ UT I KONKURRENSEN

    Du är såklart inte ensam om att försöka nå ut till kunderna under denna intensiva period. Extra viktigt blir då att var noggrann med din copy på allt från ämnesraden i epost-utskicket som på din annons på Google eller sociala medier.

  • FOKUSERA PÅ DIN KOMMUNIKATION

    Planera och sprid ut kommunikationen i olika kanaler. Har du inte provat att skicka SMS till dina kunder är detta kanske rätt tillfälle. Detta kan ofta generera en stor mängd trafik till din site. Det kan därför vara bra att sprida ut kommunikationen över en längre period.

  • DRA LÄRDOMAR INFÖR FRAMTIDEN

    Kom ihåg att analysera årets upplaga av Black Week och ta med dig erfarenheter och nya kunskaper till nästa år.