Sök

Nya marknader och tillväxt med lönsamhet för Beslag Online

Att skapa tillväxt via nya marknader är det många e-handlare som har fokus på just nu. Askås kund Beslag Online har haft en fantastisk utveckling sedan starten 2016 och i somras gick bolaget ut på den holländska marknaden.

Nathalie, Linnéa, Karl & Vanessa - en del av teamet bakom Beslag Online.

Danmark var först ut för Beslag Online. Sedan följde Sverige, Norge, UK och en generell com-sajt. I somras lanserades en landspecifik sajt även i Nederländerna och framtiden lär innehålla etableringar i fler länder.

 – Vi fortsätter växa och det har börjat rulla på i Nederländerna. Vi är inte främmande för en ny marknad även nästa år, säger e-handelschef Karl Bergström. 

Det är drygt 50 år sedan Beslag Design såg dagens ljus. I dag är bolaget och koncernen en marknadsledande aktör inom branschen och i sitt segment. Beslag Design utvecklar och säljer ett brett sortiment av inredningsdetaljer av hög kvalitet. Det handlar om knoppar, handtag, belysning och badrumstillbehör till alla typer av rum och miljöer. 

2016 togs beslutet att börja sälja online och direkt till konsument. E-handeln Beslag Online startades med Askås som e-handelsleverantör. Karl Bergström, tredje generationen i familjeföretaget, fick ansvaret att styra satsningen. 

Att satsningen fallit väl ut är tydligt. Omsättningen dubblades under flera år och även om tillväxten inte är lika brant uppåtgående fortsätter bolaget att ta marknadsandelar med lönsamhet. 

– Vi har en bra utveckling och även om det är tuffare tider kämpar vi på. I år ligger vi lite över fjolåret trots att vi inte pumpar in lika mycket pengar på marknadsföring, säger Karl Bergström. 

I somras var det dags för ytterligare en landspecifik sajt och geografisk expansion för Beslag Online. Efter att ha utvärderat försäljning och kundbeteenden på com-sajten togs beslutet att en etablering i Nederländerna skulle bli nästa expansiva steg. 

– Vi kikade på flera länder som Tyskland och Frankrike men fastnade ändå för Nederländerna som påminner om Sverige. Det är en betydande och stor marknad men ett förhållandevis litet land. 

Beslag Online har nyligen expanderat till den holländska marknaden.

Målsättningen när det gäller etablering i ett nytt land är självklart tillväxt och att nå nya kunder. Karl Bergström menar dock att allt inte måste hända på en gång. Tålamod, att skynda långsamt och lära sig av andra är en arbetsmodell han gärna praktiserar när det handlar om nya marknader. 

– Man behöver inte nödvändigtvis uppfinna hjulet. Vi söker hela tiden inspiration och tittar på hur andra nått framgång och sedan försöker vi applicera det på oss. Sedan handlar det om att börja smått, testa och skala upp allt eftersom, säger Karl Bergström. 

Han lyfter fram grundläggande SEO-fördelar med att ha en lokal sajt med ett lokalt innehåll. Sedan är självklart den lokala känslan och erbjudandet avgörande för att kunna konkurrera på samma villkor som inhemska e-handlare. 

– Det handlar om att man ska ha smidiga fraktalternativ och vi jobbar sedan tidigare med Budbee som har bra tjänster för Nederländerna. Sedan behöver vi erbjuda betalsätt som kunderna efterfrågar och i det här fallet handlar det inte minst om iDEAL. 

iDEAL är ett övergripande samarbete mellan alla större holländska banker som ger slutkonsumenter möjlighet att betala via sitt bankkonto vid onlineköp.

Utveckling med Askås

Framtiden för Beslag Online, om utvecklingen fortsätter enligt plan, innehåller ett kontinuerligt arbete med sortimentet, erbjudandet, med kundrelationerna och med sajten som sådan. När det gäller Askås e-handelsplattform och de möjligheter som Askås erbjuder lyfter Karl Bergström fram den dedikerade utvecklingstid som bolaget köper.

– En av nycklarna till vår framgång är att vi vågar testa och att vi pushar oss hela tiden. Vi jobbar med en frontend-utvecklare på Askås varje vecka och vi skruvar och förbättrar små och stora saker hela tiden.

Vid sedan av det generella utvecklingsarbetet finns även flera nya marknader med i den långsiktiga planen. Nederländerna var en etablering som med stor sannolikt kommer följas av flera. 

Finland, Frankrike och Tyskland är några tänkbara alternativ. Exakt vart där bär av härnäst för Beslag Online beror på flera saker. Potentiell försäljning och tillväxt måste balanseras mot alla nya marknaders specifika förutsättningar 

– I Frankrike kan kundservice bli en utmaning med tanke på språket och i Tyskland får man ta hänsyn till Amazon i högre grad än i många andra länder. Vi har nya marknader med i vår framtidsplan men det är inget måste att det blir av redan nästa år, säger Karl Bergström. 

Oavsett vilka beslut och vägval som Beslag Online tar kommer Askås finnas med som en fortsatt stabil partner och e-handelsleverantör.

"Det är jättekul för oss få jobba med Karl och hans duktiga team. De har verkligen lyckats hitta en tydlig strategi där de växer med lönsamhet. Vi kommer fortsätta göra allt för att Beslag Online ska kunna växa ännu mer, både här hemma och på nya marknader."
Peter Smersfeldt, Marknadschef, Askås

Funktioner från Askås

MARKNADER
Multi Market Manager

Nå smidigt ut i hela världen. Förberedd för alla världens språk.

AIM
Askås Translation Service

Automatiserade översättningar via Askås Translation Service.

Valfritt utlämningsställe

Erbjud dina kunder att själva välja var de vill hämta ut sina paket.

SÖKFUNKTION
Askås Enterprise Search

Askås Enterprise Search är en smart sökfunktion för höjd konvertering.

Mer läsning

10 saker att tänka på när du ska byta e-handelsplattform

10 saker att tänka på när du ska byta e-handelsplattform

Det är mycket att tänka på inför ett byte av e-handelsplattform. Askås har mångårig erfarenhet av att flytta över befintliga e-handlare till vår plattform. Ta del av våra generella tips inför ett eventuellt flyttbeslut och gå igenom vår checklista för ett lyckat projekt och lansering.