Sök

Elekcig lanserad med Askås

Online-försäljning av e-cigaretter, nikotinfritt snus och alla tänkbara tillbehör är affärsidén för Eurobrands Distribution. Med Askås som leverantör lanserades nyligen sajten Elekcig och bolaget stärker därmed sin ställning på marknaden ännu mer.

Online-försäljning av e-cigaretter, nikotinfritt snus och alla tänkbara tillbehör är affärsidén för Eurobrands Distribution. Med Askås som leverantör lanserades nyligen sajten Elekcig och bolaget stärker därmed sin ställning på marknaden ännu mer.

– Vi har en väldigt bra position och ser positivt på framtiden, säger VD Andreas Eriksson.  

Hösten 2016 omsatte e-handeln Cigge.se en knapp miljon per år. Vid samma tid togs första kontakten med Askås. Sedan dess har det Borlänge-baserade moderbolaget Eurobrands Distribution haft en fantastisk utveckling med organisk tillväxt, företagsförvärv och en kraftigt höjd omsättning. 

I och med att Elekcig lanserades på den svenska och norska marknaden i februari innebär det att tre sajter och varumärken finns i bolaget, samtliga med Askås som e-handelsleverantör. Den totala omsättningen överstiger idag 100 miljoner kronor. 

– Elekcig var tidigare vår största konkurrent i Sverige. När vi köpte upp dem hade bolaget haft några bra år men det fanns mycket att förbättra. Vår målbild var att styra upp verksamheten och flytta över den från Magento till Askås plattform så snabbt som möjligt, säger Andreas Eriksson, VD i Eurobrands Distribution sedan 2019. 

Sedan 2016 har Dennis Danielsson varit ansvarig för e-handelsverksamheten i bolaget. Till en början med Cigge som enda sajt och i dag med tre olika sajter parallellt. 

–  Det känns väldigt skönt att vi nu har migrerat Elekcig till Askås och att vi jobbar med alla sajter under samma tak. Vi har fått till en bra setup med Askås och Specter och vi har lyckats fantastiskt bra med vårt SEO-arbete, säger Dennis Danielsson.

SEO-optimering

Just ett framgångsrikt SEO-arbete med kvalitativt innehåll och optimerade texter är viktigt för alla e-handlare. För Eurobrands Distribution är denna sanning än mer påtaglig. 

– Vi får inte köra Google Ads i vår bransch och det ser vi egentligen bara positivt på. Den organiska synligheten är vår viktigaste kanal och vi är väldigt framgångsrika där. Google gillar vårt innehåll i kombination med Askås system så vi har skaffat oss en väldigt bra position och har ett försprång på våra konkurrenter, säger Andreas Eriksson.

Elekcig har lanserats på Askås e-handelsplattform.

Att lansera ny e-handel innebär att en mängd beslut ska tas och att saker ska göras på rätt sätt och i rätt ordning. Inför lanseringen av Elekcig har Dennis Danielsson hållit i trådarna från sitt håll och från Askås sida har ett av våra kundteam gjort allt för att arbetet ska flyta på så smidigt och effektivt som möjligt.

– Migreringen och projektet som helhet har varit riktigt bra. Väl planerat och utfört av vår projektledare och teamet på Askås, säger Dennis.

Med Askås som leverantör får nya och befintliga kunder tillgång till kompetens och erfarenhet som byggts upp under mer än 20 års tid. Samtidigt blir man en del av en större grupp av e-handlare som i många fall leder utvecklingen framåt inom sina segment. 

– Det är en stor fördel som vi ser det. Magnus Lööf som är vår kundkontakt på Askås jobbar ju med en mängd e-handlare som varit och är väldigt framgångsrika. Hur dessa kunder har lyckats är något vi kan dra nytta av när vi ska ta våra beslut inför framtiden, säger Andreas Eriksson.

B2B-explosion att vänta

Att denna framtid innehåller fortsatt tillväxt och en ännu starkare ställning är Dennis och Andreas tydliga med. Det kommer hända mycket i branschen de kommande åren. Inte minst inom B2B-segmentet där utvecklingen ännu inte riktigt tagit fart. 

– I dag är 90 procent av vår försäljning B2C men detta kommer förändras. Branschen är väl reglerad idag och intresset från bensinmackar och andra handlare börjar växa. Vi tror att det mer eller mindre kommer explodera när det gäller B2B, säger Andreas. 

Eurobrands Distribution med sina olika sajter står väl rustade och vi på Askås ser fram emot att fortsätta leverera ett stabilt system, funktionalitet och kompetens under många år.

Stora bilden: Dennis Danielsson och grundaren Petter Strömberg.

"Elekcig-projektet har varit väldigt stimulerande, smidigt och roligt. Vi stötte på en del utmaningar som vi löste tillsammans med kunden och vi lanserade sajten enligt plan."
Eva Nordgren, projektledare Askås

Eurobrands Distribution AB

Eurobrands Distribution grundades av Petter Strömberg 2006. Den första produkten var det egentillverkade nikotinfria snuset XQS.

2013 började bolaget sälja e-cigaretter och relaterade produkter.

I dag driver bolaget tre sajter för försäljning av e-cigaretter, nikotinfritt snus, tillbehör, utrustning och råvaror av olika slag. I dag är man marknadsledande i branschen i de nordiska länderna. 

Cigge. Försäljning via svensk och norsk sajt samt en com-sajt till övriga europeiska länder. 

Elekcig. Försäljning via svensk och norsk sajt. 

Nettdamp. Enbart försäljning i Norge.

Funktioner från Askås