Kundkommunikation med Bengans
Bengans Skivbutik har varit Askås-kund sedan sommaren 2016 och tidigt började Morgan Karlsson och hans kollegor använda Askås Marketing Automation - ett kraftfullt verktyg för utskick av epost och sms.
– Det går snabbt och enkelt att skapa nya aktiviteter och funktionen är väldigt stabil, säger Morgan Karlsson.
Bengans Skivbutik är ett varumärke som väcker positiva känslor och härliga minnen för mängder av musikfantaster runtom i Sverige.
Försäljning online har ända sedan 1990-talet varit en del av verksamhet tillsammans med flera fysiska butiker. 2016 blev Askås plattformsleverantör i en tid då musikförsäljningen, inte minst vinyl, hade tagit fart ordentligt igen.
Att ha goda relationer till kunderna har alltid varit viktigt för Bengans. Sedan flytten till Askås har man jobbat aktivt med kundkommunikation via funktionen Askås Marketing Automation. Morgan Karlsson är webbansvarig på Bengans och han lägger en hel del tid på att se till att kunderna får den information de behöver.
– Största delen av vår kunder är genuint intresserade musikälskare, liksom vi själva, och vi vill att det återspeglas i vår kommunikation med kunderna. Det släpps en väldig mängd skivor varje vecka, både nyinspelat och återutgivningar - och vårt jobb är att förse kunderna med relevant info så att de inte missar någon av sina favoriter eller möjligheten att upptäcka en ny, säger han.
Bengans jobbar både med större generella utskick till hela kundunderlaget såväl som med spetsigare och mer riktad kommunikation. De riktade utskicken baseras på tidigare köp och kundernas beteende i webbshopen.
– Vi skapar 1-2 generella utskick i veckan och kanske 5-10 riktade som enbart fokuserar på ett fåtal produkter. Därmed får vi snävare urval av mottagare men betydligt bättre procentuellt utfall.
Varför vill du rekommendera Askås Marketing Automation?
– Det är snabbt och enkelt att jobba med. Det är smidigt att kombinera både artiklar och artikelgrupp för att få rätt selekteringar. Vi har ofta en öppningsfrekvens på över 50 procent med våra riktade utskick.
Fakta - Askås Marketing Automation
KONVERTERING. Mycket goda chanser till hög konvertering på utskicken då du kan göra väldigt detaljerade mottagarurval.
KRAFTFULLT. Du kan ha ett obegränsat antal automatiserade utskick igång samtidigt.
PRISVÄRT. Flexibel prissättning – du betalar bara för det du faktiskt skickar.
STATISTIK. Öppningsfrekvens och uppföljning - i statistiken för varje e-postutskick kan du se hur många e-post/sms som skickats, hur många som läst dem samt vilka kunder som öppnat dem.
SELEKTERING. Avancerade urvalsmöjligheter. Skicka epost/sms till kunder som handlat från ett visst varumärke, informera om nyheter, be kunderna att lämna omdömen och skicka en hälsning när kunder fyller år eller har namnsdag.
"Vi har ofta en öppningsfrekvens på över 50 procent med de riktade utskicken."
Morgan Karlsson
Peter Sandberg och Morgan Karlsson