Sök

Askås - för stora och SMÅ

Skalbart, flexibelt och modulärt. Tre grundläggande egenskaper som gör att Askås e-handelsplattform är rätt val oavsett startpunkt, bransch och målsättning.


Askås har många duktiga kunder som omsätter hundratals miljoner kronor. Lika viktiga är dock alla de små och medelstora e-handlare som precis startat sina spännande e-handelsresor.

Medvinden i e-handelsbranschen tilltog i styrka under 2020. Pandemin förändrade köpbeteendet hos en stor majoritet av konsumenterna och helt nya kundgrupper upptäckte fördelarna med att handla online.

Även nu när vi kan börja jämföra med fjolårets ”Corona-boostade” siffror visar det sig att tillväxten fortsätter, åtminstone när Askås kunder är urvalet. En tydlig effekt av den generella och snabba tillväxten är även att fler och fler vill pröva vingarna som e-handlare.

Med Askås som e-handelsleverantör får du rätt stöd från start och goda möjligheter att hitta en paketering som passar.

– Det finns många fördelar som gör att vi är ett bra val oavsett om du vill byta plattform eller startar från noll. Funktionsrikedomen är ett exempel på detta – att man kan skräddarsy sin egen lösning och betala för det som krävs för stunden, säger Peter Smersfeldt, Marknadschef på Askås.

Att börja i liten skala och sedan bygga på med ny funktionalitet under resans gång, detta tillvägagångssätt finns det många framgångsrika exempel på de senaste 10 – 15 åren.

Care of Carl, Sportfiskeprylar och Bangerhead är bara några av Askås kunder som börjat från noll och sedan länge passerat hundramiljoners-strecket gällande omsättning.

– Vi är bevisligen en bra partner att växa med. Vi är väldigt lösningsorienterade när nya behov uppstår hos våra kunder. Vi ser till att vi inte blir en flaskhals, oavsett om det gäller nya funktioner, expansion till nya marknader eller integrationer till externa system.

 

Askås e-handelsplattform

Backend-utvecklarna Anders och Mohamad tillsammans med projektledaren Eva är en del av Askås produktionsavdelning.

Peter Smersfeldt

"Vi jobbar ständigt med att ligga i framkant tekniskt och
anpassa oss till den snabba utvecklingen i branschen"
Peter Smersfeldt, Marknadschef Askås

Storsatsning på rekrytering

För att kunna hantera det stora intresset för våra produkter och tjänster genomfördes under våren den största rekryteringssatsningen i företagets historia. Elva nya medarbetare har anställts. (Läs mer)

– Den här satsningen har gjorts för att möta behovet just nu men även som en framtidssäkrande åtgärd. Vi vill kunna växa ännu mer tillsammans med våra nuvarande kunder samtidigt som vi vill jobba med ännu fler nystartade och etablerade e-handlare, säger Peter Smersfeldt.

Som Askås-kund kan man känna sig trygg i att man jobbar i en plattform som hela tiden utvecklats – utifrån kundspecifika behov och genom strategiskt arbete inom den egna utvecklingsavdelningen.

– Det är en trygghet man får för den licenspeng man betalar för vår plattform. Om man istället ligger på en Open Source-lösning är man lite mer utlämnad till sig själv. Vi jobbar ständigt med att ligga i framkant tekniskt och anpassa oss till den snabba utvecklingen i branschen, säger Peter Smersfeldt.

▶ Tio nya kunder bara i år

Under våren har Askås lanserat ett tiotal helt nya kunder. Två av dessa kan du läsa mer om via bildlänkarna nedan.

Abacus Sportswear har under flera decennier sålt funktionella och moderiktiga aktivitetskläder via återförsäljare och distributörer till kunder över hela världen. Nu har bolaget adderat B2C-försäljning i och med den nya e-handelssajten.

"Vi är jättenöjda med projektet och vår nya sajt. Nu vill vi kunna fortsätta växa och på sikt ta oss in på nya marknader."

Alexandra Yllö, Marketing Manager

Ten Protection är ett helt nystartat företag som säljer arbetshandskar i premiumsegmentet på B2B-marknaden. Ten Protection siktar på att ta upp kampen med de i dag ledande aktörerna och expandera geografiskt.

"Askås gav ett väldigt kompetent intryck och det finns mycket erfarenhet som vi kan dra nytta av."
Dan Trum, VD