Ten Protection tar upp kampen
Arbetshandskar i premiumsegmentet med hållbarhetstänk och rättvisa tillverkningsvillkor. Detta är grundläggande byggstenar när Ten Protection ska ta upp kampen med konkurrenterna. Den nystartade e-handeln bygger på Askås e-handelsplattform.
– Askås har kompetensen och erfarenheten. Vi fick bra svar på alla frågor vi hade när vi skulle välja leverantör, säger Ten Protections VD Dan Trum.
Falubaserade Ten Protection grundades så sent som 2019. Vid det laget hade bolagets VD Dan Trum en ryggsäck fylld med massor av erfarenhet och kunnande om branschen. Många år sarbete med arbetshandskar inom Hestrajob och Swedol hade gett självförtroende och vilja att testa vingarna på egen hand.
– Beslutet att starta något eget hade växt fram under flera år. Nu ska vi ta upp kampen med de marknadsledande aktörerna i branschen och vi känner att vi har jättebra möjligheter att bli framgångsrika, säger Dan Trum.
E-handeln lanserades 22 april och såväl privatpersoner som företag kan klicka hem arbetshandskar på sajten. I utgångsläget är dock huvudfokus på försäljning B2B.
– Även om det är hård konkurrens känner vi att vi ändå är tidiga med att nu erbjuda B2B-försäljning i e-handeln. Vi vill positionera oss som ett premium-alternativ med riktigt bra produkter i hög kvalitet.
Hållbarhet är viktigt
Dan Trum lyfter även fram bolagets tankar och synsätt när det gäller hållbarhet, tillverkning och leveranser som en faktor som Ten Protection kommer framhålla i sin marknadsföring.
– I princip all produktion av arbetshandskar ligger i Asien. Vi är väldigt aktiva i våra kontakter med tillverkarna och vi har valt partners med omsorg. Högsta kvalitet är självklart ett krav men även god arbetsmiljö och schyssta villkor för dom som jobbar i fabrikerna, säger han.
Så få led som möjligt mellan just fabrik och slutkonsumenten är en annan hållbarhetsfaktor som man kan bocka av.
– Vi har kapat bort mellanhänder och skickar direkt till kunderna. Alla förpackningar vi använder oss av i leveranserna är dessutom återvinningsbara. De här bitarna blir allt viktigare för kunderna och vi gör det vi kan för att vara en hållbar leverantör, säger Dan Trum.
Gabriel Alenius, Dan Trum och Jimmy Nilsson Masth (saknas på bilden Anna Kirkegaard Holman).
Starten har varit positiv och gett mersmak. Projektet har löpt på bra och sajten och plattformen levererar så som Dan och hans kollegor önskade. Funktionerna finns där, Ten Protections rena och tydliga design har implementerats och integrationer med Specter (ERP) och Ongoing (WMS) är på plats.
– Vi pratade med många leverantörer innan vi gjorde vårt val. Askås gav ett väldigt kompetent intryck och det finns mycket erfarenhet som vi kan dra nytta av. Vi är jättenöjda med hur allt har blivit och det är fantastiskt kul att vi är igång.
Än så länge är Sverige enda marknad för Ten Protection. Men planen på sikt är att nå företag och privatkunder i övriga nordiska länder och så småningom hela Europa.
– Sverige är ett bra land att börja på så sätt att vi ligger långt framme när det gäller kravställning och certifiering gällande skyddsutrustning. Om vårt koncept fungerar här kommer vi vara väl rustade när vi sedan ska in på fler marknader.
Vi på Askås ser självklart fram emot en långvarig och framgångsrik resa tillsammans med Ten Protection. Både på hemmamarknaden i Sverige och när det blir dags för geografisk expansion.
"Vi märkte direkt att Ten Protection var ett gäng att räkna med. De levererade snygga, moderna skisser och var måna om sitt varumärke som de tagit fram från scratch. Det är alltid roligt att jobba i projekt där man vet att resultatet kommer att bli riktigt bra."
Daniel Askås, webbdesigner Askås
"Askås gav ett väldigt kompetent intryck och det finns mycket erfarenhet som vi kan dra nytta av."
Dan Trum, VD Ten Protection
Mer om Askås e-handelslösningar
www.tenprotection.se