Sök

Välbesökt frukostseminarium hos Askås

Morgonen den 4 oktober samlades företagare från Säffle för att träffa representanter från Askås, Dibs och Swedbank för att lyssna till hur man kan locka nya kunder med hjälp av e-handel och hur man sedan tar betalt av dem på bästa sätt.

Efter ett öppningsanförande av Daniel Bäckström, kommunalråd i Säffle kommun, inleddes frukostseminariet med ett värmländskt kundcase där Årjängsföretagaren Henrik Andreasson från Stegcentralen.se berättade om hur han byggt upp sin e-handelsverksamhet.

– När jag startade för några år sedan gjorde jag en prognos och räknade med att omsätta ungefär 300 000 kronor första året. Det visade sig att den siffran skulle sluta på 1,5 miljon när året var slut, berättade Henrik Andreasson.Välbesökt frukostseminarium om e-handel

Stegcentralen säljer både via webben och telefon, men webshopen är ett bra dragplåster.

– Många hittar oss via hemsidan där de ser våra produkter. Sen är det inte säkert att de gör själva beställningen via hemsidan, utan ofta beställer de via telefon.

Därefter tog Jonas Karlsson, operativ chef på Askås vid, och gav korta men handfasta tips på hur man lyckas bäst med sin e-handel. Han talade om vikten av marknadsföring i såväl traditionella som digitala medier, och hur man konverterar besökare till konsumenter.

Efter en kort bensträckare med kanelbullar var det dags för dagens tredje föreläsare; Fredrik Engström från Swedbank Babs. Temat för hans föreläsning var hur man bäst tar betalt på nätet så att både man själv som handlare och kunderna blir nöjda. Han talade om att kortbetalningar på nätet ökar dramatiskt, och att 40 % av e-handelskunderna vill betala med kort. Framöver kommer även betalningar via mobilen bli allt vanligare när man handlar på nätet.

Efter Fredrik Engström var det dags för Per Ahlbom från Dibs att tala om morgondagens betalsätt. Han berättade, liksom Fredrik från Swedbank, om att betalningar via mobilen är på frammarsch. Inte helt överraskande är i dagsläget unga människor mer benägna att göra betalningar via mobilen än äldre. Per berättade även att handel direkt via teven är på gång, där man kan köpa varor precis samtidigt som man ser dem på reklamen.

– Det finns en stor potential där, men självklart kan man i nuläget inte säga huruvida det kommer att bli en succé eller inte, konstaterade Per.

Mikael Fogelberg från Swedbank avslutade dagen med att berätta om effektiva betalningsrutiner och hur Swedbank kan stötta företagare med betalningar vid till exempel e-handel.