Sök

Svea fortsätter utvecklas

För två år sedan lanserade Svea sin mångsidiga checkout och bolaget har sedan dess på allvar tagit upp kampen om betalningar online.
Svea och Askås - Partnerreportage

I mer än 30 år har Svea Ekonomi varit en finansiell aktör att räkna med. För två år sedan lanserade Svea sin moderna och mångsidiga checkout och bolaget har sedan dess på allvar tagit upp kampen om betalningar online.

Bakgrunden till Svea Ekonomi, eller Svea som är det korta namnet idag, finner vi 30 år bakåt i tiden. Lennart Ågren, fortfarande VD för Svea, drog igång en verksamhet med syfte att stötta svenska och europeiska företag med en lång rad finansiella tjänster. Företagslån, fakturaköp, krediter, inkassohantering och mycket annat.

Torbjörn Malmqvist är idag Partner Account Manager på Svea. Han anser att erfarenheten över fyra decennier har gett både kompetens och trovärdighet när befintliga och nya kunder ska tas om hand.

– All vår erfarenhet av att hjälpa företag och entreprenörer under lång tid har vi tagit med oss när vi ska bygga förtroende hos e-handlarna. Vi upplever att vi allt mer blir ett naturlig val för aktörer som söker finansiering och moderna betalningslösningar, säger Malmqvist.

Svea Checkout utökas

2017 så släppte Svea sin checkoutlösning på marknaden. Askås var tidig med att integrera e-handelsplattformen mot checkouten och ett flertal av Askås kunder använder sig idag av lösningen.

Sedan lanseringen för drygt två år sedan har checkouten anpassats, utvecklats och fått fler funktioner. Snabbt agerande utifrån kundernas önskemål är en grundläggande inställning hos Svea, förklarar Torbjörn Malmqvist.

– Ja, vi försöker verkligen vara lyhörda för de behov som finns. Vi har bland annat lagt till leasing som betalsätt i checkouten och detta har blivit ett populärt alternativ för B2B-kunder. Sedan har vi en nylanserad butikslösning med vår checkout som grund där vi kan sy ihop e-handel med fysisk butik på ett smidigt sätt som vi kallar Svea Instore, säger Malmqvist.

Business to business

Med tanke på sin bakgrund och mångåriga kontakter med företag i olika branscher har Svea en god ställning inom just B2B, Business to business. Det råder dock ingen tvekan om att digitaliseringen och onlinehandeln inom B2B till stora delar ligger framför oss.

– Det finns massor att göra inom B2B-segmentet och vi tror att vi kan spela en viktig roll för att få det att ta fart. Med vårt breda kundunderlag inom Svea i stort har vi goda möjligheter att hjälpa många i digitaliseringsresan.

Att betallösningar online är en marknad som hela tiden växer men också blir tuffare konkurrensmässigt råder det ingen tvekan om.

– Inte minst så ser vi utländska aktörer som vill in på den svenska marknaden och vår uppfattning är även att tillväxten av nystartad e-handel inte är lika stark som för fem år sedan. Det är avgörande att lyssna in marknaden och utveckla för och tillsammans med kunderna, säger Torbjörn Malmqvist.

Stora bilden: Jacob Wootz, Senior Key Account Manager,  Torbjörn Malmqvist, Partner Account Manager och Johan Mölleborn, Teamleader Webpay Sales. 

Svea och Askås - Partnerreportage

Mer om Svea
Checkout
Svea
Betalningar - PSP