Sök

Specter och Askås blickar framåt

Fler än 1000 kunder över hela Sverige använder Specters webbaserade affärssystem. 17 oktober är Specter en av många utställare på Askås E-handelsdag 2019.
Specter och Askås - partnerskap

Mer än 1000 kunder över hela Sverige använder Specters molnbaserade affärssystem. Fler lär det bli då utvecklingen är positiv för det västsvenska bolaget. Fullt stöd för Klarna V3 finns på plats och expansion in på den norska marknaden väntar.

Specter grundades som bolag direkt efter sekelskiftet. Kompisarna Jonas Fälth och Johan Pettersson hade precis avslutat sina gymnasiestudier och omgående började man doppa tårna i IT-branschen. 2003 hade duon utbildat sig till IT-ingenjörer och Specter rullade igång som en heltidsverksamhet med hemsidor och datorförsäljning som huvudsaklig nisch till en början.

I ett tidigt skede skiftades dock fokus och redan 2004 lanserades den första versionen av Specters webbaserade affärssystem. Strax därefter anslöt sig Specters tredje delägare Lennart Samsson. Trion upptäckte snart att det fanns stor potential att erbjuda ett affärssystem med fokus på den starkt växande marknaden kring e-handel.

Patrik Johansson är idag marknadschef på Specter. Han startade som säljare för tio år sedan och har varit med om en intensiv och spännande utveckling tillsammans med sina kollegor. I dag uppgår styrkan vid kontoren på Tjörn och i Göteborg till drygt 30 personer.

– Vi var tidiga med att erbjuda affärssystem online och vi har jobbat med både e-handlare och fysiska butiker såväl som kunder i grossistledet under hela den här resan. Idag har vi över tusen kunder i Sverige, där en stor del av kundernas försäljning sker via e-handel, säger Patrik Johansson.

Från starten och än mer idag innehåller Specters erbjudande till kunderna smidighet, stabilitet och flexibilitet. Handlarna ska kunna ägna sig åt försäljning, kundrelationer och sin kärnverksamhet i första hand – där Specters affärssystem hjälper till att automatisera, spara tid och få snabbare flöden.

– Vi vill göra tillvaron så enkel som möjligt för våra kunder, det är det vi brinner för.

Klarna V3 och norska marknaden

Har resan hittills varit intensiv för Specter lär fortsättning inte bli mindre händelserik. Man har sedan i våras en ny sömlös integration mellan affärssystemet och Klarna V3 på plats – med stöd för alla länder, valutor och betalsätt som Klarna erbjuder.

– Vi rullar just nu ut en liknande lösning tillsammans med Svea.

Specter har även långt gångna planer på ett intåg på den norska marknaden.

 – Vi ser verkligen möjligheter framöver att hjälpa fler företag i Norden. Konkurrensen om konsumenterna online och inom retail kommer hårdna avsevärt. Handlare behöver därför effektivisera sina verksamheter ännu mer för att klara konkurrensen och erbjuda kunderna en bättre köpupplevelse i alla kanaler. Där är Specter redo att hantera handlarnas önskemål.

Specter kommer att finnas på plats som utställare under Askås E-handelsdag 17 oktober. Askås och Specter har mängder av gemensamma kunder, som Desenio, CAIA Cosmetics och Proteinbolaget, och ett väl utvecklat samarbete sedan många år.

– Vi är väldigt glada över att ha en sådan väl fungerande relation med Askås. Det går väldigt smidigt och bra när vi lanserar nya kunder ihop och vi vill fortsätta utvecklas tillsammans med Askås och hjälpa fler e-handlare till framgång, säger Patrik Johansson.

Patrik Johansson och Lennart Samsson
Patrik Johansson, marknadschef och Lennart Samsson, chefsproduktägare.

Läs mer om Specter:
Klicka här