Soffor och logistik i fokus i Norrköping
Egentillverkade soffor och sängar, det är detta som SoffaDirekt i Norrköping säljer i allt högre grad till sina kunder. Vd:n Roberto Mazzarella lyfter dock fram en annan aspekt av e-handel som företagets allra främsta ”produkt”.
– På ett sätt så är det logistik som vi sysslar med. Vi är riktigt bra på detta och logistiktänkandet finns med redan när vi konstruerar en soffa, säger Roberto.
I 20 år så hade Roberto Mazarella jobbat inom möbelbranschen när han och hans företag lämnade historien bakom sig och klev ut i det delvis okända. Det var 2010 som den tidigare affärsidén, att producera möbler och sälja dem vidare till andra möbelhandlare, började började tappa bärkraft.
– Vi såg ett mönster vid den här tiden. Internet började ta över och våra kunder fick svårare att sälja produkterna i sina butiker, säger Roberto.
Detta blev startskottet på den e-handelssatsning och den resa som i högsta grad fortfarande pågår. SoffaDirekt och försäljningen via nätet såg dagens ljus 2012. Egentillverkade soffor och sängar skulle nu göras tillgängliga till konsumenterna utan några onödiga mellanhänder.
– Detta var ett väldigt stort steg för oss att ta, helt klart. Det var också små volymer från början men det har ökat stadigt hela tiden.
"Askås levererar en väldigt stabil plattform."
Stefan Söderlund, webbansvarig
”Medresenär” från första början har Askås varit. Roberto och företagets webansvarige, Stefan Söderlund, beskriver beslutet att samarbeta med Askås som lyckat och väl underbyggt. Man lyfter även fram Askås e-handelsplattform som stabil, lättanvänd och fylld av funktionalitet.
– När vi skulle starta e-handel så tog jag helt enkelt reda på vilka som var bäst och vi fick en väldigt god kontakt med Askås och beslutet kändes därför helt naturligt, säger Roberto.
– Det är en väldigt stabil plattform och det är viktigt. Sedan finns det en mängd färdiga integrationer, betalningslösningar och export till prisagenter och mycket annat, säger Stefan Söderlund.
"Ingenting är omöjligt när man samarbetar med Askås.”
Roberto Mazzarella, vd
Från början 2012 så använde sig SoffaDirekt av en förhållandevis enkel standardsida. Utformningen, funktioner och innehållet har sedan dess ändrats och anpassats på flera olika sätt. Den senaste förändringen var en stor redesign som gjordes under våren och början av sommaren 2016. Processen och resultatet av den har varit mycket positiv, enligt Roberto och Stefan.
– Vi såg ett behov av att göra sidan mer stilren och mer tilltalande för en större målgrupp. Redesignen handlade också om att göra sajten mobilvänlig fullt ut, det är helt avgörande idag, säger Stefan.
– Vi upplevde verkligen att det här arbetet har fungerat väldigt bra. Överlag så är känslan att ingenting är omöjligt när man samarbetar med Askås, alla problem går att hitta lösningar på, fortsätter Roberto.
Sandra Bengtsson är ekonomiansvarig på SoffaDirekt och Stefan Söderlund är webansvarig på företaget.
Exakt hur framtiden ser ut inom e-handeln är såklart svårt att sia om. Det går fort, det händer mycket och det ställs allt högre krav när kunder mer och mer börjar se handel på nätet som en naturlig del av deras vardag.
För de anställda på SoffaDirekt så ser det mesta dock ljust ut. Med få undantag så har utvecklingskurvan gått stadigt uppåt sedan starten. Det finns inget som tyder på att detta ska förändras inom den närmaste framtiden. Att sälja egentillverkade möbler, direkt från fabrik med snabb leverans tilltalar många kunder.
– Det är inte så längesedan som det inte gick att sälja soffor till privatpersoner via nätet överhuvudtaget, transportsektorn såg bara problem det. Detta har såklart ändrats och nu så har vi alla möjligheter att växa. Vi ska fortsätta gå vår egen väg, säger Roberto Mazzarella
Roberto Mazzarella och Stefan Söderlund ser en ljus framtid för SoffaDirekt.
▶ Mer läsning: Dubblad försäljning för SoffaDirekt (2020-12-01)