Sök

Rekord-fest under Black Friday

Black Friday

Årets stora köphelg inom e-handeln är över för denna gång. Ett stort antal av Askås kunder har varit aktiva och framgångsrika med sina Black Friday-kampanjer. Det har slagits rekord till höger och vänster och nu handlar mycket om att hantera alla beställningar och leverera produkter.

Publicerad: 2017-11-28. Text/foto: Patrik Otter

Försäljningsperioden omkring Black Friday slog nya rekord återigen. Konsumenterna har verkligen anammat denna förhållandevis färska tradition med hull och hår och enligt rapporter handlade var tredje svensk online i samband med köpfesten.

En majoritet av Askås kunder har jobbat framgångsrikt med kampanjer och erbjudanden under den gångna veckan. Stora, etablerade aktörer och små e-handlare med mindre erfarenhet har varit lyckosamma.

Från leverantörsperspektivet beskriver Askås vd Jonas Askås årets Black Friday-period som den mest kontrollerade och framgångsrika hittills.

– Många av våra kunder har haft rekordmycket besökare, och slagit omsättningsrekord för enskilda dagar. För vissa e-handlare en helt fantastisk omsättning som anstränger deras logistikapparat till det yttersta. E-handlarna ser förstås positivt på detta och gläds åt många nya kunder, säger Jonas Askås.

Desenio startade tidigt

Desenio som säljer trendiga posters på allt fler marknader runtom i världen lyckades synnerligen bra med sin kampanj inför och under Black Friday.

Men gick ut med ett VIP-erbjudande till sina nyhetsbrevsprenumeranter och följare av ambassadörer/influencers under tisdag till torsdag. Man satsade rejält med bred marknadsföring i alla kanaler och på själva sajten.

– Vi ville med detta upplägg ge något extra till våra befintliga kunder och samtidigt sprida ut orderingången och undvika en alltför stor peak just på Black Friday. Kunderna tog emot vårt erbjudande väl och vi sålde mer än förväntat.

Rekord för BRL

BRL Electronics är sedan 2010 kund hos Askås och tillväxten har länge varit stadig. Redan förra året slog bolaget rekord för Black Friday och därmed handlade det om att matcha riktigt bra försäljningssiffror den här gången.

Detta lyckades BRL med – med god marginal dessutom. Det var bra tryck redan veckan innan Black Friday och på fredagen sköt försäljningen i höjden rejält. Marcus Kindbom är e-handelsansvarig på BRL och han berättar om intensiva och inspirerande dagar.

– Vi märkte förra året vilka möjligheter som Black Friday för med sig. I år satsade vi ännu mer med fler erbjudanden och hårdare marknadsföring. Nu är det verkligen fullt upp med att ta hand om alla beställningar, säger han.

Omsättningen online ökade med 50 procent jämfört med 2016. En förbättringsnivå som höll i sig under helgen och på Cyber Monday. Även i samtliga fysiska butiker noterades ökad försäljning under helgen.

– Black Friday är fantastiskt roligt och hela vårt team har verkligen slutit upp. Vill även lyfta fram Askås som hade extra öppet på fredagskvällen och kunde lösa problem för oss, säger Marcus Kindbom.

Mångdubblad omsättning

Skincity är ett av landets allra mest expansiva e-handelsföretag. En storsatsande, etablerad aktör som hade en fantastisk utveckling av sin Black Friday-försäljning jämfört med 2016. Ökningen från fjolåret ser ut att landa på omkring 300 procent.

Till e-handelsportalen E-handel.se sammanfattar marknadschefen Isabel Rodrigo den gångna helgen synnerligen positivt.

– Under fredagen hade vi ett nykundsintag som var tio gånger större än en vanlig fredag. Det var också glädjande att se att våra kunder tagit sig tid att genomföra vårt hudtest för att få rådgivning och guidning av våra hudterapeuter i sina köpbeslut, säger Skincitys marknadschef Isabel Rodrigo i en kommentar.

50 000 unika besökare

En annan Askås-kund som kan se tillbaka på ett mycket framgångsrikt 2017 är Söder Sportfiske och e-handeln Sportfiskeprylar.se. Det kraftigt växande företaget satsade stort inför Black Friday och kunderna strömmade till webbshopen som aldrig tidigare. Man räknade in över 50 000 unika besökare på sajten under helgen.

Vd:n Nicklas Jonsson berättar om en orderingång som han och hans kollegor inte hade räknat med. Intresset från konsumenterna har varit så stort så att man tvingats stänga den fysiska butiken för att hinna med att packa alla beställningar.

– Det har fört med sig utmaningar helt klart. Men visst är det en succé och det är riktigt häftigt att se vilken genomslagskraft vi har just nu i vår bransch, säger Nicklas.

Sansat erbjudande

Impecta Fröhandel är en Askås-kund med ett delvis annorlunda tänkande än många andra e-handlare. Man är visserligen en del av Black Friday men man har lagt sitt erbjudande på en sansad nivå. 10 procent och fri frakt var det som erbjöds till kunderna.

– För oss är det väldigt viktigt att vårda vårt varumärke och då kan eller vill vi inte dumpa priserna. Jag kan tycka att fler borde tänka på det här sättet. Att ha koll på marginalerna och att visa att man faktiskt är stolt över sina produkter, säger Michael Karlsson, en av grundarna och ägarna till Impecta Fröhandel.

Och trots, eller tack vare, det jämförelsevis moderata erbjudandet så har kunderna verkligen handlat och fjolårets Black Friday-försäljning slogs med lätthet.

– Vi är väldigt nöjda med utfallet och känslan vi har är att våra kunder också är det, säger Michael Karlsson.


Fredrik Palm, vd Desenio.


Marcus Kindbom och Gustav Winberg, BRL.


Nicklas Jonsson, Sportfiskeprylar.se 


Veronica Gårdestid och Michael Karlsson, Impecta Fröhandel.

Jonas Askås, vd Askås I&R.