Sök

Redo för Black Week? Så förbereder du din e-handel för framgång

Med beprövade strategier och erfarenheter från tidigare år satsar vi på att göra Black Week till en succé för våra kunder. Här har vi samlat användbara tips, råd och insikter för att e-handlare ska få ut det mesta av sina kampanjer.

Simon Blanck. Teamleader, Support

Produkter och erbjudanden lockar kunder, men det räcker inte för att skapa långsiktig framgång. En genomtänkt kundupplevelse, med särskilt fokus på kundservice, kan vara avgörande för försäljningen – både nu och på längre sikt.

Att investera i god kundservice under kampanjperioden bygger starkare kundrelationer som ger fördelar långt efter att Black Week är över. 

Black Week – Mer än bara Black Friday 

Det som tidigare var en enda intensiv kampanjdag har nu utvecklats till en längre period av erbjudanden. I år startar Black Week den 22 november och pågår fram till den 2 december, med själva Black Friday den 29 november som höjdpunkt. Vissa e-handlare kör i gång sina kampanjer i samband med Singles Day 11 november eller ännu tidigare. 

Oavsett vilket kampanjupplägg våra kunder använder stöttar Askås med teknisk infrastruktur och support. Vi har förstärkt vår supportberedskap för att snabbt kunna hjälpa till med ärenden kopplade till Black Week.

Dessutom öppnar vi upp fler kontaktvägar för att säkerställa att e-handlarna får den hjälp de behöver.

Simon Blanck är Teamleader på Askås supportavdelning. Han lyfter fram vikten av att köra kampanjer och erbjudanden som är hanterbara rent tekniskt.

– Vi uppmanar e-handlarna att verkligen tänka igenom sina erbjudanden. När man lockar in många kunder till en enskild dag eller till och med ett specifikt klockslag, då finns det en risk för störningar om man inte har tagit höjd för den ökade trafiken. Sedan trycker vi alltid på att man ska testa sina kampanjer ordentligt innan det är dags att gå live, säger Simon Blanck.

Askås support är redo

Under Black Week har vår supportavdelning förstärkt sitt fokus på kampanjrelaterade ärenden. Vi är redo att hantera inkomna frågor så snabbt som möjligt för att minimera eventuell påverkan på er försäljning.

– Black Week och hela november är ju otroligt viktig för våra kunder. Vi kommer göra allt vi kan för att ge rätt förutsättningar och bistå med hjälp när behov uppstår, säger Simon Blanck.

OBS! Vid e-postförfrågningar till Askås, inkludera "Black Week" i ämnesraden om det gäller akuta kampanjrelaterade ärenden. 

SLA-Jour för extra trygghet

Askås erbjuder Service Level Agreement (SLA) som ger tillgång till jourpersonal dygnet runt via dedikerade kontaktvägar. Kunder med SLA kan utnyttja denna tjänst under hela Black Week.

Om ni ännu inte har SLA men är intresserade, kontakta er kundansvariga säljare via ordinarie kontaktvägar, telefon 0533-69 16 00 eller på sales@askas.se.

Service Level Agreement

Skaffa tillgång till jourhavande supporttekniker 24 timmar om dygnet.

Jour för övriga kunder

För Black Week öppnar vi även upp jourstöd för kunder utan utökat SLA enligt ett särskilt schema (faktureras enligt ordinarie timkostnad för kväll och helg). Vi rekommenderar att använda denna tjänst endast när det verkligen behövs.

Jourtider

Fredag 22 nov. 16:00 – 22:00
Lördag 23 nov. 09:00 – 22:00
Söndag 24 nov. 09:00 – 22:00
Torsdag 28 nov. 16:00 – 22:00
Fredag 29 nov. 16:00 – 22:00
Lördag 30 nov. 09:00 – 22:00
Söndag 1 dec. 09:00 – 22:00

Kontakt: Skicka e-post till support@askas.se med “BFJOUR” i ämnesraden, exempelvis: "BFJOUR - Problem med vår sajt."

Checklista i sista minuten

Förhoppningsvis har du redan gjort de förberedelser som är nödvändiga för att få ett lyckat utfall. Så här i sista stund finns det ändå vissa saker du kan tänka på för att bli framgångsrik - redan i år men även nästa år och framtiden.

  • GLÖM INTE ATT TESTA

    Se till att minimera riskerna för problem när det väl är dags att trycka på knappen. Provkör dina kampanjer innan för att hitta och åtgärda potentiella fallgropar.

  • HA RÄTT NIVÅ PÅ ERBJUDANDE

    En lyckad kampanj förutsätter att serverkapaciteten i din butik rimmar med ditt erbjudande. Ju bättre och bredare din kampanj är desto fler besökare kan du förvänta dig. Kanske har du redan sett till att ta höjd för anstormningen. Har du inte gjort det är det än viktigare att inte satsa för hårt.

  • NÄR PÅ DYGNET STARTAR DU?

    Om du väljer att marknadsföra och starta en kampanj vid exempelvis midnatt är det vissa faktorer du bör ha med dig. Om det uppstår problem är möjligheten att snabbt få hjälp av Askås begränsad under tider då ordinarie bemanning inte finns på plats. Nattetid körs dessutom eventuella automatiska exporter av data, backuper och liknande datahantering. Det är därmed inte optimalt att styra in besökare till sajten under dessa tider på dygnet.

  • SERVICE LEVEL AGREEMENT

    Tecknar du ett SLA-avtal kommer du ha tillgång till en jourhavande tekniker dygnet runt. En tjänst som kan bli särskilt värdefull under alla heta försäljningsperioder.

  • VÄSSA DIN KUNDSERVICE

    Black Week ger möjligheter att locka helt nya kunder till din butik. Tänk igenom hur du kan leverera en bra kundupplevelse och höja chansen att kunderna återkommer.

    Generellt brukar trafiktopparna ske mellan 18-22. Se över dina möjligheter att förlänga öppettider för kundservice under de perioder då flest kunder tar beslut och kan behöva assistans. Att vara tillgänglig och kunna ge snabba svar kan vara det som gör att kunder väljer att handla av just dig.

  • SÄKRA DINA LEVERANSER

    Se till att även dina olika partners är redo för en ökad försäljningsvolym. Du kanske behöver boka extra hämtningar med era transportörer för att säkerställa att dina paket går i väg i tid.

  • VÅGA FÖRÄNDRA

    Självklart har du skapat en kampanj du tror på. Men var inte rädd för att förändra eller spetsa till dina erbjudanden under kampanjens gång och ha koll på vad dina konkurrenter gör.

  • NÅ UT I KONKURRENSEN

    Du är såklart inte ensam om att försöka nå ut till kunderna under denna intensiva period. Extra viktigt blir då att var noggrann med din copy på allt från ämnesraden i epost-utskicket som på din annons på Google eller sociala medier.

  • FOKUSERA PÅ DIN KOMMUNIKATION

    Planera och sprid ut kommunikationen i olika kanaler. Har du inte provat att skicka SMS till dina kunder är detta kanske rätt tillfälle. Detta kan ofta generera en stor mängd trafik till din site. Det kan därför vara bra att sprida ut kommunikationen över en längre period.

  • DRA LÄRDOMAR INFÖR FRAMTIDEN

    Kom ihåg att analysera årets upplaga av Black Week och ta med dig erfarenheter och nya kunskaper till nästa år.