Sök

Över 50% av trafiken kommer från mobila enheter - är din webbshop responsiv?

Den senaste tiden har ett stort teknikskifte ägt rum när det kommer till besökartrender inom e-handeln. För första gången står mobil trafik för över 50% av all e-handelstrafik, vilket gör att besökarna ställer nya krav på sin e-handelsupplevelse.

 

Mallen anpassar sig efter skärmstorleken

Tidigare har kanske många stått ut med att zooma in en desktopanpassad e-handel på sin mobil, men när vi nu inom kort går in i 2016 är mobilanpassad design en hygienfaktor som bara måste finnas där. Det som idag utmärker en mobilanpassad design är att den är responsiv, det vill säga att man har en och samma grafisk mall som på smarta sätt anpassar sig efter besökarens skärmstorlek – oavsett om det är en dator, surfplatta eller mobil.

Ofta handlar det om att man får en mobilanpassad meny, större pekfingervänliga knappar, nya sidlayouter och mer konverteringsvänlig kassa. Omskalningen sker automatiskt baserat på det innehållet som redan finns i butiken, vilket gör att du inte behöver ladda upp artiklar, bilder, webbsidor etc på nytt.

Google förespråkar responsivt

Det är även möjligt att ha speciella mobilanpassade mallar, en lösning som blir allt mer ovanlig idag då fler och fler inser fördelarna med responsiv design. Google har meddelat att mobilanpassade sidor kommer att gynnas i sökmotorpositioneringen vid mobila sökningar framöver jämfört med sidor endast anpassade för datorer. Enligt Google spelar det ingen roll om man har en responsiv design eller mobilanpassade mallar, men de påtalar även att om man ska välja mellan de två inför en redesign bör man välja responsiv design.

Har du inte en mobilanpassad butik idag är det hög tid att börja planera för redesign av din butik. Kontakta oss på sales@askas.se eller på telefon 0533-69 16 00 för mer information, eller klicka på knappen nedan:

 

Länk till källa