Ny butik för Svenska Gummihuset
Efter en grundlig förstudie och ett utmanande och spännande projekt har nu Svenska Gummihuset lanserats med Askås som leverantör.
– Nu är vi ännu mer attraktiva för kunderna och vi är redo att ta kampen med våra konkurrenter, säger VD Joakim Granath.
Onsdag 19 februari gick Svenska Gummihusets nya e-handelssajt live på Askås plattform. För Askås del togs därmed ett av de största projekten någonsin i mål.
För Svenska Gummihuset började som sagt processen för två år sedan. Det var då Joakim Granath och hans kollegor inledde sökandet efter en ny e-handelsleverantör. En leverantör som kunde ge förutsättningar till långsiktig utveckling och tillväxt.
– Vi kände att vi inte kunde komma längre med vår tidigare leverantör. Det gick inte att trimma den lösningen mer än vad vi redan hade gjort och det var därför helt nödvändigt att hitta något nytt, säger han.
Man genomförde en grundlig undersökning av vilka alternativ som marknaden erbjöd. Diskussioner med ett stort antal leverantörer hölls utan att alla pusselbitar föll på plats.
– När vi sedan tog kontakt med värmländska Askås fick vi direkt ett gott intryck. Askås pratade ett språk vi förstod, det fanns en familjär känsla och vi insåg att det här är ett företag vi kan och vill jobba med, säger Joakim Granath.
Grundlig förstudie
Innan Svenska Gummihuset helt och fullt valde Askås som leverantör gjordes en grundlig förstudie av bolagets verksamhet och de framtida behoven. Utifrån denna förstudie togs en relevant kravspecifikation fram som lade grunden för det kommande migrerings-projektet.
– Det var viktigt att vi fick det här stödet av Askås. Vi är riktigt duktiga inom däckbranschen men hade inte koll på e-handel på samma sätt. Här fick vi hjälp med att kartlägga våra behov, hur vi kunde förbättra det vi redan gjorde och hur vi kunde få till nya funktioner på bästa sätt.
Att byta e-handelsplattform är aldrig en enkel sak. Det är en krävande process, i synnerhet för det e-handelsföretag som mitt under pågående verksamhet ska driva den befintliga verksamheten vidare samtidigt som den digitala delen av bolaget ska flytta till nya ”lokaler”.
Askås har dock erfarenhet av att migrera mängder av små och stora e-handlare från andra e-handelslösningar. Målsättningen är alltid att göra ”flytten” så smidig och enkel som möjlighet för kunderna.
– Det var väldigt mycket jobb såklart och det tog längre tid än vad vi hade trott – främst på grund av oss själva. Men nu när vi har genomfört det här så känns det riktigt bra. Vi är jätteglada att vi tog det beslutet och att vi valde Askås, säger Joakim Granath.
Koppling till Transportstyrelsen
Den nya e-handelslösningen ger Svenska Gummihuset tillgång till Askås kompletta utbud av befintlig funktionalitet. Samtidigt har det utvecklats flera kundspecifika lösningar.
ERP-koppling till affärssystemet Guda. Koppling till Transportsstyrelsen som ger möjlighet att via kundernas registreringsnummer erbjuda rätt produkter till den bil som konsumenten har.
Chattfunktion är på gång och Askås Marketing Automation är ett kraftfullt verktyg som ger Gummihuset nya möjligheter att jobba med utskick till kunderna via epost och sms.
– Nu har vi en plattform och en ny sajt som ger oss möjlighet att växa. Vi har goda förutsättningar att behålla våra befintliga kunder och dessutom attrahera nya. Det känns spännande, säger Joakim Granath.
Askås projektgrupp för Svenska Gummihuset
Marléne Nilsson, Inga-Lena Djärv, Anton Danielsson, Jimmy Grimberg, Erik Lindow, Mohamad Hamouday och Martin Norberg.
"Askås pratade ett språk vi förstod, det fanns en familjär känsla och vi insåg att det här är ett företag vi kan och vill jobba med"
Joakim Granath, Svenska Gummihuset
”Det har varit ett spännande projekt och både vi och kunden har lagt ner ett stort jobb för att få allt på plats. Vi är väldigt nöjda med den nya sajten och vi ser fram emot att vara med på Svenska Gummihusets fortsatta e-handelsresa.”
Marléne Nilsson
Projektledare på Askås