Sök

Bangerhead med kunden i ännu skarpare fokus

Sedan 2008 så har Bangerhead i samarbete med Askås jobbat målmedvetet med att locka sina kunder med ett vasst sortiment och allt bättre service till kunderna. För bara några veckor sedan så lanserade hår- och skönhets-aktören sin nya omgjorda webbshop på Askås e-handelsplattform.

– Det här projektet tog avstamp i det faktum att mer och mer trafik kommer från mobila enheter. Samtidigt så har det innehållit betydligt fler områden än enbart mobilanvändningen, säger Thomas Grabe.

Det mest passande nyckelordet när det gäller omgörningen och den nya webbshopen tycks vara ”kundupplevelsen”. Bangerhead ska vara personligt med en smidig, enkel och tydlig digital omgivning för alla besökare.

– Vår vision är att alla förändringar ska vara kunddrivna till en nivå där vi som bolag går från att vara en digital produktkatalog till att betraktas som en service.
”Mina sidor” på Bangerhead.se är en avdelning som verkligen har genomgått en markant förbättring, samtidigt som en förenklad inloggning utvecklats. Fler inloggade besökare innebär att det går att jobba effektivt med det personliga och kundunika anslaget.

– Inloggning är idag standard för de flesta som navigerar online men i traditionell e-handel är det snarare avslut utan inloggning som har dominerat diskussionerna. Vi säljer cirka 20 000 olika produkter för olika hudtyper, hårtyper och hudtoner där en bråkdel lämpar sig för varje specifik kund. Är du som kund inloggad kan vi servera en skräddarsydd miljö och ett bättre erbjudande på en helt annan nivå än vi kan anonymt, säger Thomas Grabe.

En annan ny funktionalitet är en inbyggd popup som kommer fram när kunden klickar på en produkt. Även detta en förändring gjord för att göra kundernas tillvaro enklare. En ”quickbuy-popup”, som Thomas Grabe beskriver det.

- Traditionella produktsidor är allt annat än optimala ur användarhänseende. Har man sökt upp artikelgrupp och filtrerat så presenteras man ett antal kandidater, och att då klicka på en produkt och lämna denna sida med kandidater är ologiskt. Vår funktion öppnar istället upp artikelsidan i sin helhet i ett popupfönster, precis som inlägg i Facebook-flödet har gjort i flera år.

Bangerhead har också blivit en av de första av Askås kunder som har integrerat mot logistik-företaget Budbee.

– Med hjälp av Budbee erbjuder vi gratis hemleverans i Stockholm samma dag som beställningen görs. Budbee-teamet tar nu sina första steg att rita om logistikkartan inom e-handel och ska något hända i hur man som kund förhåller sig till e-handel så är detta ett uppenbart steg som måste tas även i Sverige. Det är en outstanding service, säger Thomas Grabe.

Askås vd Jonas Askås ser den långsiktiga relationen med Bangerhead som givande för bägge parter. Och det senaste och nyligen sjösatta projektet kan förhoppningsvis inspirera till utveckling för flera av Askås duktiga kunder framöver.

– Bangerhead är kreativa och de har alltid ställt höga krav på oss. Tillsammans har vi lyckats ligga i framkant av utvecklingen och det ska vi fortsätta göra, säger Jonas Askås.

Thomas Grabe gör bedömningen att Bangerhead är i en bättre och mer spännande positition än någonsin tidigare.

– Det känns väldigt bra just nu. Konverteringen ökar och alla nyckeltal pekar åt rätt håll. Samtidigt vet vi att det är en ständigt pågående process och tillsammans med Askås ska vi fortsätta att utveckla oss.

Fotnot: Mer information och en längre genomgång av hur Askås och Budbee jobbar tillsammans kommer vi presentera senare i veckan.