Sök

Nedräkning till GA4 - 1 juli ska bytet vara gjort

Det är hög tid att komma i gång med GA4 om du ännu inte gjort det. Googles nya egendom för spårning och analys ger utökade möjligheter att skapa framgångsrika strategier utifrån dina kunders beteenden.

Marcus Kindbom, Erik Lundström och Christofer Eriksson.

Dagarna för Universal Analytics, Googles ”gamla” egendom för spårning och datainsamling är minst sagt räknade. Detta har varit känt sedan länge och redan våren 2022 började vi på Askås uppdatera kunder till den framtida egendomen GA4.

Nu är det bara några få veckor kvar till 1 juli då GA4 måste vara implementerat hos en e-handlare som vill kunna fortsätt spåra och analysera sina kunders beteenden. 

En av de stora förändringarna med GA4 är övergången från en sidvisningsbaserad till en händelsedriven modellering. Istället för att enbart mäta antalet sidvisningar fokuserar GA4 på att spåra och analysera specifika händelser och interaktioner. Detta ger en mer utförlig bild av kundernas beteenden och preferenser. 

Dessutom erbjuder GA4 utökade möjligheter att samla in och integrera data från olika källor, inklusive mobilappar och andra digitala plattformar. Genom att utöka sitt datalager kan e-handlare få en mer heltäckande bild av kundresan och bättre förstå hur olika kanaler och enheter påverkar kundernas interaktioner och köpbeteende. 

Marcus Kindbom är affärsutvecklare på Askås. Att implementera GA4 är förutsättning om man som e-handlare ska kunna skapa framgångsrika strategier gällande kundrelationer, kampanjer, försäljning och allt annat som är grundläggande delar av modern e-handel. 

– Det är ju oerhört viktigt att förstå sina kunder. Genom GA4 får man verkligen möjligheter att göra djupgående analyser, identifiera olika kundbeteenden och dra lärdomar av detta, säger Marcus Kindbom.

Ta kontakt med Askås om du vill ha hjälp

Askås har en lösning för att implementera fullt stöd för kraftfull e-handelsspårning i GA4.

Kontakta Askås för information och beställning: 0533 – 69 16 00  sales@askas.se 

OBS. Har du ännu inte skapat någon GA4-egendom behöver du göra detta innan du kontaktar Askås om en komplett implementation. Du hittar instruktioner inne i din befintliga Analytics-egendom som guidar dig genom processen.

 

Fyra snabba GA4-tips

1. Spara historisk data. Innan du går över helt till GA4 bör du se till att spara din historiska data från Universal Analytics. Ända fram till 1 juli kan du behålla din befintliga Universal Analytics-egendom för att fortsätta analysera och jämföra historiska data.

2. Testa din datainsamling. När du har implementerat GA4 är det viktigt att testa och validera att datainsamlingen fungerar korrekt. Kontrollera att rätt händelser och evenemang spåras, och att data skickas och visas korrekt i dina rapporter.

3. Ta dig tid att lära dig och utforska de nya rapporter och funktioner som finns i GA4. Anpassa dina analyser och rapporter för att få ut det mesta av den nya plattformen.

4. Känner du att du behöver mer tips och råd om GA4 kan du ta kontakt med Marcus Kindbom, affärsutvecklare på Askås, för olika typer av tillfällig eller fortlöpande rådgivning. 


Enhanced Measurement (Förbättrad mätning)

En nyhet i GA4 är det som kallas Enhanced Measurement. Detta innebär att det finns möjlighet att låta Google spåra Sidvisningar, Utgående länkar, Skrollningar, Sökningar och Filnedladdningar automatiskt. I Universal Analytics var det endast sidvisningar som kunde spåras med automatik

Exempel: Har du idag en UA-egendom med uppsatt Google Analytics-tagg kan du skapa en GA4-egendom och aktivera Enhanced Measurement. Det är möjligt att välja vilka av de tillgängliga event-typerna som ska spåras via Enhanced measurement.

OBS. Detta möjliggör endast väldigt grundläggande spårning. För mer avancerad e-handelsspårning krävs ytterligare konfiguration och installation av pixlar.

Logga in