Sök

Layered om Corona

Rekordförsäljning i mars men problem med logistik och producenter som har stängt ner. Så ser Hanna Stråhle, CMO på inredningsföretaget Layered på nuläget och framtiden i dessa Corona-tider.
Layered om Corona

Hur jobbar ni praktiskt i den rådande situationen?

– Vi jobbar remote den mesta tiden och kör digitala möten istället för att ses fysiskt. I vårt showroom har vi reducerat öppettiderna och vi fokuserar även på personliga, tidsbokade kundmöten. 

Hur kommunicerar ni med era kunder?

– Vi uppmanar till social distancing och jobbar för att skapa en positiv gemenskap i denna svåra tid. Vi försöker även skicka uppmuntran till andra mindre företag och partners genom att stötta varandra.

Hur ser er försäljning ut under den här perioden?

– Online slår vi alla försäljningsrekord och mars var den bästa månaden i Layereds historia. Troligtvis har det att göra med att folk prioriterar sina hem då de spenderar mer tid där än annars. Vi har en köpstark, stabil kund som troligtvis kommer klara sig igenom krisen utan att påverkas för mycket ekonomiskt.

Har ni stött på problem som ligger utanför er kontroll?

– Ja vi har stora problem med logistik, framförallt från våra leverantörer. Men även ut till kund då vårt lager har haft personalbrist samtidigt som vi ser en ökad efterfrågan. Vi drabbas även hårt av shutdowns ute i världen, såväl återförsäljare som producenter stänger ner helt eller delvis.

Hur tänker ni framåt och vilka följder tror ni Corona får?

– För egen del tror vi på ett tapp i försäljningen under hela 2020 och vi har justerat våra prognoser därefter. I ett större perspektiv tror jag att retail-landskapet delvis kommer att ritas om. En del företag kommer att försvinna, och en del kommer ställa om sin verksamhet och snabba på sin digitalisering. Kundlojalitet och kommunikation med kunderna blir allt viktigare. Vikten av innovation och snabbrörlighet blir avgörande.