Tillverkningen igång på Kockums Jernverk
Plastens intåg på 60-talet gjorde att efterfrågan på emaljerade stål-produkter störtdök. Idag är situationen en annan och Kockum har återuppstått med ett utvecklat sortiment men samma kvalitetstänkande och omsorg om detaljer.
Kockums produkter kan återigen köpas av återförsäljare runtom i landet och i en nylanserad e-handel som Askås levererar.
Den ursprungliga startpunkten för Kockums Jernverk hittar vi i Ronneby, Blekinge. Det är i slutet av 1800-talet och familjen Kockum har grundat en fabrik för att bland annat tillverka hinkar och sjukhusredskap. 1893 lanseras sedan en produkt som fullständigt kom att förändra företagets verksamhet och framtida utveckling. Det emaljerade kokkärlet hade sett dagens ljus.Under första halvan av seklet såldes det grytor och andra emaljerade kärl i stadig takt. Försäljningen toppade på 1930-talet då produkter från Kockum verkligen blev en del av det svenska folkhemmet. Men inget varar för evigt heter det ju och när svenskarna fick upp ögonen för plastprodukter och liknande nymodigheter på 1960-talet så var det början till slutet för det ursprungliga Kockum.
Sedan dess har decennierna passerat. Kockums gamla produkter finns såklart kvar där ute som begagnade exemplar. Faktum är att just en begagnad gjutjärnsgryta var det som fick bollen i rullning igen.
Rickard Andersson ärvde en gryta från sin mamma och reaktionen gick nästan att likna vid kärlek vid första ögonkastet.
– Jag blev väldigt förtjust i designen, formen och färgen och jag tog för givet att den här produkten fortfarande fanns på marknaden – det kändes som en produkt helt rätt i tiden. Men efter lite efterforskning så insåg jag att företaget lades ner för 45 års sen och det var där allting började för mig.
Rickard registrerade varumärket igen och därmed var en ny epok för Kockum inledd.
Rickard som grundare fick så småningom sällskap av en kollega. Robert Turanji kom in i företaget under våren och tillsammans har de två jobbat för att få alla bitar på plats inför nylanseringen av företaget och produkterna.
Man har uppdaterat sortimentet, hittat nya färgkombinationer samtidigt som man har vårdat Kockums anrika historik. Ett antal grytor, ugnsformar och såskannor i olika färger hör till det som erbjuds än så länge.
Att tidsandan och kundunderlaget återigen har blivit rätt för Kockum känner sig Rickard och Robert trygga med.
– Ja, det är verkligen som ett perfekt läge för att återlansera Kockum. Konsumenterna har andra krav idag, det finns en annan medvetenhet om kvalitet och hållbarhet, säger Robert Turanji.
Tillverkningen sker vid en noga utvald fabrik i Serbien. Långsiktiga tankar på att även börja tillverka produkterna i Sverige igen finns dock med.
– Tyvärr har vi just nu inga möjligheter att tillverka och emaljera produkterna i Sverige men målsättningen är att lösa även den biten. Vi är dock nöjda att ha hittat en bra lösning i Serbien och att vi därmed har tillverkningen inom Europa, säger Robert.
Askås e-handelsplattform
E-handeln på Askås e-handelsplattform lanserades 17 september. En stilren, tydlig design med ett lockande och snyggt innehåll möter besökaren. Känslan på sajten fungerar väl ihop med produkterna.
Självklart kan privatpersoner handla direkt i webbshopen. En betydande del av omsättningen kommer dock att genereras via återförsäljare, det är planen.
– Ja, i första hand är tanken att jobba med fysisk försäljning och vi har börjat knyta till oss återförsäljare. Just att kunna ta på produkterna och få en känsla är en viktig del tror vi, säger Robert.
Mycket är ännu i sin linda, e-handeln är som sagt helt nylanserad och marknadsföringen ligger i startgroparna. Reaktioner har dock redan kommit in på företagets nystart – positiva reaktioner.
– Vi var bland annat med på Formex-mässan i augusti och där fick vi ett jättebra mottagande. Många känner sig nostalgiska när de möts av Kockum igen, inte minst de klassiska krämfärgade produkterna med gröna kanter, säger Robert.
Kontakten med Askås om att bygga e-handeln togs i början av året. Projektet som sådant inleddes i maj och fyra månader senare var det alltså dags för lansering.
– Det känns jättebra. Allting har gått väldigt smidigt och utan stora problem. En bidragande orsak till att vi valde Askås var möjligheterna att snabbt kunna expandera till nya länder. Vi siktar på den globala marknaden och på att bli ledande i världen inom emaljerat stål, säger Robert Turanji.www.kockumsjernverk.se