Sök

Instagram shopping äntligen i Sverige

Shopping på Instagram har länge varit ett begrepp men än så länge inte en verklig möjlighet för svenska e-handlare. Nu har möjligheterna att faktiskt bedriva direkt försäljning via bild-appen realiserats fullt ut.

Taggning och försäljning av produkter via Instagram blev först tillgängligt i USA för ett par år sedan. Samma funktionalitet har varit gällande i vissa europeiska länder i en dryg månads tid.

Nu är det dags även för oss att få samma möjligheter. Under tisdagen lanserades tjänsten i de nordiska länderna och därmed är det ”bara” att komma igång och sälja via denna nya outforskade försäljningskanal. 

 

Hur kommer det fungera? 

Shopping på Instagram innebär taggning av en produkt eller produkter som finns presenterade på en bild i ditt flöde. När en kund klickar på en produkt-tagg presenteras en produktbild, produkttext och såklart priset. En Köp nu-länk tar kunden vidare till din webbshop där köpet kan slutföras.

(Se flödet i bilden - klicka för större bild)

 

Vad krävs för att du ska kunna komma igång?  

Om du mot förmodan inte redan har det behöver du ansöka om att få ditt Instagram-konto uppgraderat till en business-profil. Detta görs genom att du ändrar inställningen till Business inne på din profil i appen.

Ditt business-konto måste knytas till en Facebook-katalog.

När du uppfyller dessa och Instagrams övriga villkor och godkänns för Shopping på Instagram blir det möjligt att aktivera produkt-taggning via Inställningar för ditt Instagram-konto.

 

Kostar det något för e-handlaren?

Beskedet från Facebook är att denna tjänst levereras utan kostnad.

Heltäckande information på Instagrams egen sida - Klicka här