ICANIWILL växer i rekordfart
Markant försäljningsökning under hela 2020 och fantastiska siffror i juli.
– Vi har haft ett fantastiskt år försäljningsmässigt. Tillväxten har varit en utmaning för organisationen och vi har verkligen lyckats hantera det på ett bra sätt, säger VD Anders Wallstedt.
E-handlaren och träningsaktören ICANIWILL har under flera år haft en positiv utvecklingskurva med ökade marknadsandelar och en tillströmning av nya kunder. I höstas inleddes samarbetet med Askås i och med bytet från bolagets tidigare e-handelsleverantör. ICANIWILL fick en flygande start på sin satsning. En helt modern e-handel lanserades med landspecifika sajter på elva språk.
Sedan ändrades världsläget i och med Corona-pandemin under våren och inledningsvis innebar osäkerhet och restriktioner att ICANIWILL upplevde en liten inbromsning.
– Vi hade en liten dipp direkt efter att Corona slog till i Europa, men den var snabbt övergående, säger Anders Wallstedt, VD på ICANIWILL.
Tillväxtresan sedan det lilla ”fartguppet” i våras härleder han delvis till Corona-situationen men även i högsta grad till en målmedveten satsning på marknadsföring.
– E-handel generellt har gynnats då konsumenterna inte rör sig ute i samhället i onödan. Vårt segment, träningskläder, har också blivit mer attraktivt då människor har fått mer tid och även mer utrymme ekonomiskt att lägga på träning och hälsa.
Satsning på marknadsföring
Samtidigt som dessa yttre faktorer har spelat in har ICANIWILL och deras marknadsavdelning satsat stort och långsiktigt på synlighet i en mängd olika kanaler. Detta ser Anders Wallstedt som en minst lika viktig faktor till framgångarna.
– Vi har synts otroligt mycket det senaste året och kunderna har verkligen lärt känna vårt varumärke. Besökarna har ökat flerfaldigt på sajterna de senaste tolv månaderna.
Framtiden ser således ljus ut för Anders Wallstedt och hans kollegor på ICANIWILL. Som ett komplement till e-handeln kommer man öppna en popup-butik i Mall of Scandinavia. Både för ökad synlighet och lite av ett test för att se om kunderna lockas av produkterna även i en fysisk butik.
– Vi känner oss trygga i att tillväxten kommer fortsätta. Vi har utökat vår marknadsbudget och vi kommer synas ännu mer än tidigare. Butiksöppningen är bara ett exempel på hur vi ska öka medvetenheten om ICANIWILL och vårt brand, säger Anders Wallstedt.
▶ Mer läsning: ICANIWILL har flyttat till Askås (November 2019)
"Besökarna har ökat flerfaldigt på sajterna de senaste tolv månaderna."
Anders Wallstedt, VD ICANIWILL