Hållbart för SmartaSaker
SmartaSaker checkar av de flesta boxarna när det gäller hållbarhetstänkande. Klimatkompenserade transporter, kvalitetsprodukter, miljövänligt emballage och grön drift via Askås och GleSYS.
– Aktiviteten och medvetenheten inom hållbarhet ökar på en mängd sätt inom e-handeln just nu, säger VD Ella Stemme.
2006 började resan när företaget och e-handeln SmartaSaker grundades. 2015 blev Askås medresenär i rollen som plattformsleverantör. Sedan dess och i synnerhet de senaste två-tre åren har tillväxten för SmartaSaker verkligen accelererat.
– Det är roligt att se utvecklingen de senaste åren. Jag tror att när vi nu kommit till en viss nivå i storlek och omsättning så får våra förbättringar en ännu större genomslagskraft. Vår strategi har alltid varit att ständigt utveckla och förbättra det vi gör, det är egentligen inga stora kliv vi tagit utan bara fortsatt nöta i alla processer och alla kanaler.
Hållbarhetstanken har alltid varit en naturligt inbyggd del av SmartaSakers tänkande. Redan från start var idén att erbjuda funktionella produkter i hög kvalitet och med lång livslängd. En sorts motpol till slit-och-släng-samhället med mer eller mindre ogenomtänkta köp av produkter med kort livslängd.
Denna del av affärsidén har blivit än tydligare under tillväxtresan.
– Allt vi säljer i sortimentet är testat och utvalt av oss. Vi tar inte in något vi inte själva står för och tror på. Alla produkter ska rent fysiskt vara hållbara, ha en hög kvalitet och därmed lång livslängd, säger Ella Stemme.
Klimatkompensering
En av de absolut tyngsta faktorerna när det gäller hållbar e-handel är transporterna. SmartaSaker jobbar på olika sätt för att främja hållbarhet gällande både de paket som skickas och själva leveransen.
– Det är nu drygt två år sedan vi började klimatkompensera alla våra frakter och jag tror vi var bland de första e-handlarna att göra det. Det är ett enkelt sätt att kompensera för de utsläpp vi orsakar i och med transporten till kund.
Att hålla nere förpackningarnas storlek är ju ett annat sätt att skapa en mer hållbar leveranskedja. Att inte skicka luft till sina kunder är självklart för SmartaSaker.
– Vi använder hållbart emballage och skär ner kanterna på lådorna för att minska volymen, säger Ella Stemme.
SmartaSaker har en särskild avdelning på sajten som heter just Miljösmarta produkter. Här samlas produkter som hjälper kunderna att bete sig på att miljösmart sätt. Kaffefilter i rostfritt stål, textilspray för kläder som faktiskt klarar sig ett tag till utan tvätt och värmeljus helt utan restprodukter är några exempel.
– Många av de här produkterna hjälper oss att ersätta olika förbrukningsvaror. Min senaste favorit i det här segmentet är ändå sophinken Frank som komprimerar soporna så att de tar mycket mindre plats.
En länk i hållbarhetskedjan som en enskild e-handlare inte själv kan påverka är driften. Men med Askås som e-handelsleverantör blir man även partner till GleSYS som driver sina datacenter på ett miljövänligt och energieffektivt sätt.
– Det känns bra med ett sådant samarbete. Alla delar som bidrar till ökad hållbarhet är såklart bara positivt, säger Ella Stemme.
"Det är väldigt kul att få vara en liten del av SmartaSakers utveckling. Deras fokus på hållbarhet i alla led är något som ligger helt rätt i tiden och det borgar för att deras framgångar kommer hålla i sig. Vi på Askås ser fram emot att fortsätta ge de rätta tekniska förutsättningarna."
Peter Dovlind, kundansvarig säljare, Askås