Sök

Fyra Askås-kunder om Black Week

God planering, förberedelser och att dra lärdomar av tidigare år. Det är något av det som kommer fram när vi frågar ett litet urval av våra kunder inför årets upplaga av Black Week.

Vissa har redan "tjuvstartat", några drar igång till helgen och andra fokuserar enbart på Black Friday och helgen därefter. Vi har tagit pulsen på fyra av våra duktiga kunder inför årets upplaga av Black Friday, Black Week eller vilket begrepp man önskar använda sig av. 

Frågeställningar

1. Hur ligger ni till med er planering inför Black Week?
2. Har ni gjort något särskilt för att säkerställa prestanda och driftsäkerhet?
3. Vad drog ni för lärdomar av fjolåret?
4. Vad har ni för upplägg i år gällande erbjudande och kampanjperiod?

Karl Bergström - Beslag Online

1. Vi ligger bra till i vår planering, allt är klart och vi är alla redo för en spännande vecka.

2. Vi har gått igenom och kontrollerat så att kampanjerna, startsidan med mera fungerar som det ska samt tecknat oss för Service Level Agreement med er vilket känns bra och förhoppningsvis tryggt.

3. Vi ska vara bättre förberedda, framför allt när det gäller lager så vi lyckas upprätthålla en snabb och smidig leverans till våra kunder.

4. Vi kör samma upplägg som förra året, det vill säga 20 % på hela sortimentet från måndag till måndag.

Mårten Åkesson - Proteinbolaget

1. Vi ligger bra till. Sedan två månader tillbaka har vi varje fredag haft avstämning kring Black Week och gått igenom hela projektet.

2. Vi jobbar främst med att batcha trafik från nyhetsbrev och SMS så att det inte blir för höga toppar.

3. Vi har skapat en “playbook” med åtgärder. Alla lärdomar kommer in i vår playbook varje år och finslipas! Så ett hett tips är att skapa ett projekt och föra in alla lärdomar där.

4. Vi har tillsammans med våra leverantörer skapat riktigt vassa erbjudanden till våra kunder.

Jacob Bergström - Penstore

1. Vi är väl förberedda och det mesta är klart vad gäller kommunikation och marknadsföring. Lagret har det just nu intensivt med inleveranserna men kommer hinna klart i tid.

2. Vi har ganska bra höjd sedan tidigare, men i samråd med Askås har vi ändå valt att öka på serverns kapacitet med 50 procent.

3. Att lagerlägga så pass mycket att vi inte står med tomma hyllor inför julhandeln. I fjol hade vi tufft med att hinna fylla upp så i år har vi tagit i från tårna.

4. Vi kör brett över hela sortimentet, över en något utsträckt helg. Det har historiskt fungerat bra för oss.

Ella Stemme - Smarta Saker 

1. Vi har bestämt oss för att hoppa över Black Week.

2. Vi ligger på egen server och hoppas det ska räcka.

3. Att försäljningen gick bra utan att delta i Black Week.

4. Vi kommer bjuda in våra kunder till att handla julklappar tidigt i år och då kan de göra det fraktfritt torsdag–måndag innan Black Week. Kunderna får även ett shoppingset som gåva i kassan.

Mer info från Askås inför Black Week

Läs mer om hur Askås förbereder sig inför Black Week och hur vi jobbar för att ge våra kunder rätt förutsättningar till framgång.