Sök

Erfarenhet och visioner när Askås firar 20 år

27 februari 1997 registrerades Askås som företag i den lilla värmländska orten Säffle. Två decennier senare, mer eller mindre en evighet i e-handelsbranschen, står Askås mer stabilt och tryggt än någonsin tidigare.

2016 blev ett historiskt år på många sätt. Många större nya kunder bytte e-handelsplattform till Askås och utveckling för och tillsammans med våra befintliga kunder fortsatte i en allt högre takt. Början av jubileumsåret 2017 har tagit vid där fjolåret slutade.

Det är ett mycket stort intresse för Askås som företag, för e-handelsplattformen som sådan och den kompetens som finns hos de snart 40 anställda i huset. Året som kommer innehåller även fortsatt egen produktutveckling och sannolikt lansering av Askås 9 - nästa generation av Askås e-handelsplattform.

– Under 2017 kommer vi bibehålla vår höga utvecklingstakt. Vi ser ett ökande intresse och behov för och av system som på riktigt kan sälja och kommunicera i alla kanaler, digitala så väl som fysiska. Här ser Askås det som naturligt att vidareutveckla. Vi arbetar naturligtvis också på nya lösningar och produkter för mobila plattformar, för personifierad marknadsföring och mycket annat, säger Jonas Askås.

Historien om Askås är en historia som i många fall går hand i hand med bolagets kunder. Gymgrossisten kom in som kund 2005 och deras tillväxt och vilja att utvecklas innebar en språngbräda uppåt och framåt för Askås. Samtidigt blev den flexibla e-handelsplattformen verkligen just en plattform som Gymgrossisten kunde lyfta ifrån.

–  Att inleda ett samarbete med Gymgrossisten och utveckla den nya e-handelsplattformen hösten 2005 var naturligtvis en viktig milstolpe. Vi var då endast två medarbetare på företaget. Det gjorde att vi fick en mycket bra kravställare som ökade tempot i vår egen produktutveckling och Gymgrossisten har under hela samarbetet varit en trevlig kund att arbeta med.

Felix KvickEn annan synnerligen stark och viktig kund och partner för Askås under de senaste fem åren är Furniturebox med investeraren Felix Kvick som huvudägare. Den enormt expansiva möbel-aktören har gjort en fantastisk resa och Felix Kvick själv ser Askås som en betydande och avgörande framgångsfaktor.

– Askås har varit en väldigt viktig del i vår expansion. Jag kommer ihåg första redesignen vi gjorde gemensamt sommaren 2012. Vi skickade lite underlag och inspiration och Askås gjorde ett grymt arbete. Detta blev ett startskott för vår nysatsning, säger Felix Kvick.

 När Furniturebox, vid denna tid, ännu var i inledningen av sin utveckling hade Askås flera års erfarenhet av e-handelsbranschen bakom sig. Denna kompetens kom till nytta när Furniturebox tog avgörande strategiska beslut under de första åren.

– Askås var ett väldigt bra bollplank när det gäller många frågor och funderingar. Jag minns att vi tidigt hade bra diskussioner när vi beslutade oss för att bygga en responsiv sajt istället för en mobilsajt och en "vanlig" webb. Ett beslut vi idag är väldigt glada för. 

Stabilitet, trygghet och mångsidighet har alltid varit nyckelord under Askås tillväxt och utveckling. Värderingarna och arbetssättet har heller inte förändrats under åren. Felix Kvick gör faktiskt en jämförelse till Volvo och de positiva egenskaper som Sveriges idag enda biltillverkare står för.

– Askås levererar en oerhört stabil plattform som ger "väldigt mycket bil för pengarna". Alla de nödvändiga funktionerna finns där och det är ett väldigt stabilt system. Man kan sova gott om natten utan att behöva vara orolig för siten, säger Felix.

Furniturebox fantastiska framgångar har uppnåtts tack vare målmedvetenhet och ett ständigt och tydligt fokus på rätt saker. Man har verkligen lyckats väl med sin logistik, sina inköp och inte minst sin kundtjänst. Ansvaret för tekniken har man kunnat lägga åt sidan.

– Tack vare Askås har vi kunnat fokusera på att leverera på dessa andra områden som är så otroligt viktiga utan att lägga för mycket tid på systemutveckling. Det har varit och är väldigt skönt att han en partner som Askås, säger Felix Kvick.

Jonas Askås skickar tillbaka passningen när han lyfter fram Furniturebox och alla andra små och stora kunder som nyckelingredienser till den framgång företaget Askås upplevt under 20 år. Det är tillsammans med kunderna som det skapas ett driv och en vilja att nå längre och högre.

– Vi på Askås har alltid gillat att arbeta tillsammans med duktiga start-ups och tillväxtbolag som Gymgrossisten, Bangerhead, RUM21, Furniturebox och Care of Carl. Vi gillar utmaningar och ser fram emot att fortsätta utveckla e-handelskoncept tillsammans med våra kunder under lång tid framöver, säger Jonas Askås.

 

För mer information om Askås och våra produkter och tjänster kontakta:

Jonas Askås, vd - 0533-69 16 05
jonas.askas@askas.se

Patrik Otter, kommunikatör - 0533-69 16 26
patrik.otter@askas.se