Dubbelt upp för Beslag Online
Karl Bergström leder familjeföretaget in i en digital framtid
I ett halvt sekel har moderbolaget framgångsrikt sålt sina produkter via en lång rad svenska återförsäljare. 2016 lanserades e-handeln Beslag Online med försäljning till privatpersoner. Sedan dess har den digitala omsättningen dubblats från år till år.
– E-handeln har blivit en av bolagets största försäljningskanaler och vi siktar på 100 miljoner inom två år, säger E-commerce manager, Karl Bergström.
1972 grundades Beslag Design, det som idag är moderbolaget i koncernen. Affärsidén då precis som i dag är att utveckla, marknadsföra och sälja kvalitativa och trendsättande inredningsdetaljer. Det breda sortimentet av handtag, knoppar, dörrhandtag, belysning och badrumstillbehör till alla rum och miljöer har gett Beslag Design en marknadsledande position i branschen.
I återförsäljarnätet finns stora e-handelssajter som Bygghemma, Rum21 och Royal Design. Produkterna säljs även i flera stora butikskedjor till både privatpersoner och företag.
2015 inleddes den process som ledde fram till direktförsäljning till slutkonsumenter via en egen e-handel. Ansvarig för att leda den utvecklingen blev Karl Bergström som i dag är E-commerce manager för Beslag Online.
– Jag hör till den tredje generationen i familjeföretaget och är mer eller mindre uppväxt med det här. Jag fick uppdraget att undersöka möjligheter och förutsättningar för att starta e-handel, berättar han.
En faktor att ta hänsyn till var den befintliga och sedan många år etablerade försäljningsmodellen i moderbolaget.
– Det var absolut något vi hade med oss, vi ville inte gå in och störa och konkurrera med våra återförsäljare. Av denna anledning ville vi hålla isär de olika delarna så mycket som möjligt till en början.
Danmark först ut
När Beslag Online lanserades 2016 blev därför den danska marknaden först ut. Startsträckan innehöll en hel del nybörjarmisstag och lärdomar. Beställningarna började rulla in så smått från danska kunder och i början av 2017 var det dags för en norsk version av e-handeln och en UK-sajt för den brittiska marknaden.
– Vi testade oss fram och vi gick absolut på en hel del minor i början, men lärde oss av misstagen. Vi tog hjälp av en partner som kunde Google Ads och vi nådde en omsättning på 2,5 miljoner, säger Karl.
Direktförsäljning till de svenska privatkunderna blev verklighet 2019. Samtidigt med en svensk lansering adderades en com-sajt för att fånga upp intresset från övriga europeiska kunder. Tillväxten sedan dess har inneburit en dubblad omsättning årligen och idag är Beslag Online största säljkanal för koncernen.
– Det har gått väldigt bra hittills och vi har ambitionen att fortsätta dubbla upp även om det såklart blir svårare när vi växer. Men målsättningen är att vi ska överstiga 100 miljoner inom två år.
För att kunna uppnå och hantera tillväxten har Beslag Online rekryterat flera nya medarbetare senaste tiden. Från start var det ”bara” Karl som drev e-handeln men i dag har han sällskap av flera kollegor som adderar kompetens inom SEO, design och content.
– Vi jobbar extremt nära varandra och vi har allihop samma mål och ambitioner. Att vi är ett så tajt team är en jätteviktig del i vår framgång hittills och vår framtida utveckling.
Valet av Askås som e-handelsleverantör grundade sig dels på referenskunder och funktionalitet men också på den personliga kontakten med Askås medarbetare.
– Vi tittade även på andra leverantörer men det klickade inte riktigt. Med Askås fick vi en väldigt bra känsla redan från första början.
Karl lyfter fram driftsäkerhet som en avgörande och grundläggande del av framgångsrik e-handel. Askås både utlovar och levererar upptider som ger god nattsömn.
– Det är såklart jätteviktigt med stabil drift. Under alla de här åren har vi väl legat nere en timme så det känns ju tryggt och bra.
Dedikerad resurs
Det senaste året har Beslag Online haft en dedikerad frontend-resurs från Askås som schemalagt jobbar ett antal timmar per vecka för att förbättra sajten med ökad konvertering som ständig utgångspunkt.
– Det finns många fördelar med att jobba på det sättet. Dels att vi har en regelbunden kontakt med Sanna på Askås och hon lär därmed känna oss och vår verksamhet. Hon är ett bra bollplank för oss och våra utvecklingsidéer, säger Karl.
Beslutet att bredda moderbolagets verksamhet och skapa ytterligare ett ben att stå på var kanske inte ett självklart och okomplicerat steg att ta. Samtidigt menar Karl Bergström att det i ett längre perspektiv var nödvändigt och framförallt positivt.
– Vi ångrar såklart inte att vi gjorde det här. E-handeln är framtiden och pandemin det senaste året har snabbat på den här processen. Jag tycker att vi har lyckats hitta en bra balans mellan att satsa på vår egen e-handel och att fortsätta jobba med bolagets återförsäljare, säger Karl Bergström.
Stora bilden: Linnéa Nilsson, Karl Bergström, Linnea Pernet
"Det är såklart jätteviktigt med stabil drift. Under alla de här åren har vi väl legat nere en timme så det känns ju tryggt och bra.”
Karl Bergström, e-commerce manager
"Samarbetet med Beslag Online fungerar jättebra. Det är givande för bägge parter att kunna jobba dedikerat varje vecka på det här sättet."
Sanna Karlin, frontend-utvecklare
Beslag Online använder
Askås Leads
Askås Content Editor
Askås Marketing Automation