Sök

Care of Gerd och Askås i startgroparna

Det pågår e-handelsutveckling i en mängd olika stadier här på Askås. Vi jobbar självklart för att vara attraktiva för att locka helt nya kunder. Vi trycker på knappen för nya butiker kontinuerlig under året och vi fokuserar på att utveckla och bistå våra hundratals befintliga e-handelskunder.

Care of Gerd (c/o Gerd) som ifrån ”basen” i Jokkmokk tillverkar och säljer sina egna ekologiska skönhetsprodukter är precis i inledningen av sitt samarbete med oss. Tillsammans ska vi sjösätta deras nya e-handel på Askås e-handelsplattform under andra halvan av året. Företagets vd Johan Wiklund var i Värmland i samband med uppstarten nyligen och vi tog ett snack med honom.

Hållbarhet och funktion är nyckelord för dig och din syster Anna-Lena Wiklund Rippert i ert gemesamma företag. Hur kommer det sig?

– Det hela började med ett gediget intresse för miljöfrågor och personlig utveckling. När det kommer till hållbarhet i miljö frågade vi oss - Kan man göra något? Kan vi göra något? Eller, är det bara att passivt sitta vid sidan om allt knasigt som händer eller kan vi skapa något som hjälper till att öka medvetenheten. När det kommer till hållbarhet sett från ett holistiskt perspektiv så är visionen att själva leva som vi lär, ständigt vara nyfikna, lära sig nytt och utveckla ett tankesätt. Det känner vi att vi gör idag. Att skapa en hållbar serie skönhetsprodukter känns som ett steg i rätt riktning där vi kan vara med och påverka till en lite bättre värld. 

Att ni producerar och fokuserar på era egna skönhetsprodukter gör att ni kanske sticker ut lite grann i branschen. Berätta hur detta präglar ert företag?

– Vi är ett riktigt familjeföretag där kvalité, äkthet och vilja att skapa teamkänsla både med ”team c/o Gerd” men även med alla våra återförsäljare är stor. Vi vill inte vara ett anonymt märke som har bra produkter. Vi är c/o Gerd från Jokkmokk som inte säger ja tack och amen till alla försäljningsmöjligheter utan vi vill på riktigt skapa hållbara och långsiktiga affärer. Vår tillväxtmodell är långsammare än många andras. Men vi är övertygade om att över tid kommer det – nu kommer ordet igen – var det mest hållbara sättet att arbeta på.   

När ni nu har valt Askås som er framtida leverantör av e-handel, vad har ni för förhoppningar?

– Vi har en otroligt fin känsla av Askås och det känns som hela konceptet är framtaget på ett sätt som förenklar våra beslut i vår e-handelsstrategi. Ett gott driv.

Hur är känslan så här när projektet nyss har tagit sin början?

 – Lite som första dagen på sommarlovet eller för den delen, som en ny dag på jobbet. Vi ser verkligen framemot detta. 

Framtiden då - vad väntar runt hörnet?

– Vi gör ganska omfattande saker på c/o Gerd. Vi bygger ut vår fabrik och ökar vår produktionskapacitet 10 gånger från nuvarande kapacitet. Vi kommer fortsätta växa med starka kunder. Vi har ganska nyligen lanserat ett mycket lyckat projekt där vi tagit fram en Special Edition för Hotel At Six i Stockholm och nu kommer vi öppna dörrarna för fler liknande samarbeten med andra starka varumärken som vill ha vår hjälp. 

På bilden: Johan Wiklund, vd Care of Gerd tillsammans med Askås-tjejerna Inga-Lena Djärv, kundansvarig, Sanna Karlin, webdesigner och Eva Johansson, projektledare.