CAIA vann årets D-Award
PRESSMEDDELANDE. Tre år har passerat sedan CAIA Cosmetics lanserade e-handel med Askås som plattformsleverantör. I förra veckan vann CAIA årets D-Award på e-handelsmässan D-Congress i Göteborg.
– Det känns såklart jättebra att inkluderas till listan av fina bolag som vunnit tidigare. Det är hela vårt fantastiska team som gjort det här möjligt, säger VD Mikael Snabb.
Att utvecklingen går snabbt fram i e-handelsbranschen råder det knappast någon tvekan om. Men den ”överljudsfart” som CAIA har färdats i de gångna tre åren saknar motstycke på den svenska marknaden.
Bakom D-Award står Svensk Digital Handel och priset har delats ut sedan 2021. Syftet med priset är att lyfta fram svenska e-handelsföretag som bryter ny mark, som leder utvecklingen och sätter svensk e-handel på den globala e-handelskartan.
Att CAIA Cosmetics på knappt tre år har nått en sådan position är såklart anmärkningsvärt på många sätt. Medgrundaren och VD Mikael Snabb lyfter fram en handfull grundläggande faktorer som ligger bakom framgångarna.
– Det är en kombination av en mängd saker såklart. Först och främst handlar det om kvalitet. Vi tillverkar våra makeup-produkter i samma fabriker som världens finaste varumärken och tack vare att vi skalat bort mellanled kan vi erbjuda produkterna till riktigt bra priser.
Stark community
Byggandet av varumärket och den community som i dag finns omkring CAIA är en annan tydlig framgångsfaktor. CAIA har en påtaglig närvaro i de viktiga sociala kanalerna. Tiktok, Youtube och Instagram inte minst. Där skapas engagemang och följarna/kunderna inspireras.
– Det är så vi vill jobba. Vi leder trafik till våra sociala medier. Där lyfter vi våra produkter och när kunderna till slut går in på vår sajt har vi en väldigt hög konverteringsgrad. Sedan fortsätter köpupplevelsen igen i våra sociala kanaler där kunderna får tips och råd om hur produkterna kan användas, säger Mikael Snabb.
Fungerade samarbeten med olika typer av partners är ytterligare en nödvändig länk i e-handelskedjan. I synnerhet i en tid av snabb tillväxt med allt vad det innebär i utmaningar och möjligheter. Sedan starten hösten 2018 har Askås plattform legat till grund för CAIA Cosmetics satsning på e-handel.
– Jag ser det som att vi har en väldigt bra kontakt med hela er organisation. Vi vill ha ett tajt samarbete med våra partners och det har vi med Askås. Sedan är det en trygghet att vi har samma kontaktpersoner i dag som när vi började. Det skapar förtroende och tillit.
Skräddarsydda lösningar
CAIA är en av många kunder till Askås som ständigt söker optimeringar och nya sätt att bedriva e-handel på. Att möta upp mot denna grundläggande drivkraft är en inspirerande utmaning som på sikt utvecklar Askås och e-handelsplattform som sådan.
– Det är jätteviktigt att ha en leverantör som är rörlig och vill vara med på den här resan. På Askås är ni alltid villiga att skruva, utveckla och skräddarsy lösningar på ett sätt som passar oss. Detta hjälper oss att bli framgångsrika.
För att återkoppla till inledningen och den osannolikt snabba resan som CAIA har gjort. Att växa så snabbt på kort tid medför såklart utmaningar och detta är något Mikael Snabb och hans kollegor lägger mycket fokus på.
– Det svåra är att behålla och stärka den sköna kultur som gjort att vi har blivit så här framgångsrika. Vi gör allt för att hela tiden anställa rätt personer. Det är ett lagarbete från hela teamet som skapat den här framgången, säger Mikael Snabb.
Vi på Askås säger stort grattis till priset och önskar lycka till i framtiden.
"Det är jätteviktigt att ha en leverantör som är rörlig och vill vara med på den här resan. På Askås är ni alltid villiga att skruva, utveckla och skräddarsy lösningar på ett sätt som passar oss. Detta hjälper oss att bli framgångsrika"
Mikael Snabb
Juryns motivering:
“Ett praktexempel på hur en influencer kan bygga ett eget och starkt varumärke utifrån engagemang och lojalitet inom sitt community. Ett av Europas snabbast växande skönhetsbolag med hög vinstmarginal”