Sök

CAIA tar klivet ut i världen

I november lanserade CAIA Cosmetics sin e-handel på Askås e-handelsplattform. Nu har ett halvår passerat och företaget har tagit klivet ut på en global marknad.

I november lanserade CAIA Cosmetics sin e-handel på Askås e-handelsplattform. Intresset var enormt från start, produkter sålde slut och succén var ett faktum. Nu har ett halvår passerat, sortimentet har utökats och Bianca Ingrosso och hennes kollegor har tagit klivet ut på en global marknad.

– Vi är oerhört stolta över det vi byggt upp hittills men det ni sett är bara början, säger Mikael Snabb, medgrundare till CAIA.

Nästan 20 000 besökare stormade in i webbshopen när CAIA öppnade portarna 20 november i höstas. Efter den första anstormningen rullade allt på enligt plan och öppningsdagen kunde summeras i mycket positiva ordalag. Flera av produkterna sålde helt slut och tusentals order registrerades. Läs mer här.

Ett halvår har passerat sedan dess och även i detta längre perspektiv blir sammanfattningen av CAIAs utveckling positiv.

– Mycket av vårt fokus har legat på att sätta marknadsplanen för 2019 och halva 2020. Detta är nu gjort, alla släpp är klara och de flesta ligger inne i produktionscykeln. Vidare har vi förstärkt vårt team och arbetat kontinuerligt med att förbättra vår kundupplevelse i shopen, säger Mikael Snabb.

En utmaning som CAIA har tvingats förhålla sig till är långa ledtider i produktionen. När produkter säljer slut, som de i många fall har gjort snabbt för CAIA, kan det dröja ett halvår innan de finns tillgängliga för kunderna igen.

– Vi producerar ju i samma fabriker som några av världens mest exklusiva varumärken så man kanske måste respektera att vi inte alltid får gå före i kön. Samtidigt är vi övertygade om att vi kommer att bli duktigare på att prognostisera beställningsantal när vi får mer data att basera våra beslut på.

Kunder på en global marknad

Som en följd av produktionscykeln och den höga efterfrågan i samband med produktlanseringar har försäljningen för CAIA gått i vågor. Perioder av riktigt högt tryck varvas med något lugnare försäljning i väntan på nästa släpp.

Under dessa perioder lägger CAIA tid och kraft på att leverera även på andra plan. Inspiration, kunskap och vägledning ska vara och är en självklar del av konceptet.

– För oss slutar inte processen med att en kund handlar av oss. Vi vill att kunden ska få ut det bästa möjliga utav produkterna så vi försöker att skapa intressant och kreativt content i form av tutorials, rörligt material och inspirerande bilder. Som en följd av detta växer vi kraftigt i alla våra sociala mediekanaler.

Under våren har CAIA också planerat för expansion utanför Sveriges gränser. Sedan februari har en finsk version av sajten funnits. I slutet av maj lanserades en norsk och engelsk version och CAIA når därmed kunder i EU, USA, Kanada och Australien.

– Vi ser Sverige, Norge och Finland som CAIAs hemmamarknad och här har vi en hög varumärkeskännedom. I EU, Australien, Kanada och USA är vi relativt okända men vi får kontinuerligt mail och DMs från människor som vill beställa och vi tycker att dessa kunder ska få möjlighet att testa våra produkter, säger Mikael Snabb.

Framtiden innehåller en fortsatt målmedveten satsning på alla fronter. Nya och högkvalitativa produkter, inspirerande och relevant content i sociala medier och utveckling av funktion och design i e-handeln tillsammans med oss här på Askås.

– Samarbetet med Askås har fungerat långt över förväntan. Ingen i vårt team är e-handlare i botten så vi har fått lära oss efter vägen. Vi känner att Askås har stöttat oss genom alla processer, systemet har fungerat mycket bra och vi kan lita fullt ut på att ingenting krånglar, säger Mikael Snabb.