Bra 2019 för Layered
Det är klart det går att sälja exklusiva mattor online och det är klart att det går att locka kunder från hela världen. Detta har varit det övergripande synsättet sedan inredningsföretaget Layered grundades 2015.
– Tillväxten online var mycket bra under 2019 och vi har stark tro på varumärket och det vi gör, säger Hanna Stråhle, CMO på Layered.
Försäljningen ökade med 50 procent, lönsamheten stärktes och det var den egna e-handeln som utvecklades allra mest positivt. Så sammanfattas 2019 för det unga men stadigt positionerade Stockholmsföretaget Layered.
Denna resa tog sin början för snart fem år sedan. När grundaren och VD:n Malin Glemme letade efter en ny matta till sitt hem fann hon inte det hon sökte. Detta var 2015 och bollen sattes i rullning. Malin designade den önskade mattan själv och kort tid därefter hade bolaget Layered blivit verklighet.
– På samma sätt drivs Layered i dag, med mentaliteten att ingenting är omöjligt. Malin har också varit noga med att rekrytera ”doers” som ges ansvar och mandat. Det gör oss snabbfotade och vi försöker även utnyttja vår småskalighet till vår fördel och agera på nya trender, säger Hanna Stråhle, CMO på Layered med ansvar för företagets e-handel.
På kort tid har Layered lyckats etablera sig på marknaden och skapa ett varumärke som stärks månad till månad och från år till år. Ett år in på resan utökades sortimentet med en egen möbelkollektion. Vid sidan av den huvudsakliga kärnan som fortfarande är mattor kan Layereds kunder i dag handla soffor, fåtöljer och kuddar av samma höga kvalitet.
Att hållbarhet och ett sunt tänkande gällande miljö blir en allt viktigare komponent för presumtiva kunder råder det knappast någon tvekan om. Layered har ända sedan starten haft detta som en given del av verksamheten.
Handgjorda produkter, ingen massproduktion och hållbara materialval är det som gäller. Fjädrar och plywood i möblerna tas från återvunna källor och en av Layereds mattkollektioner är tillverkad av återvunna PET-flaskor.
– I dag är hållbarhet något som alla konsumenter förväntar sig och som vi också förväntar oss av oss själva. Det vi främst kommunicerar externt är den långsiktiga aspekten, att vi designar produkter som kunderna ska tycka om i år, och nästa år, och nästa igen, men självklart tittar även vi på andra delar - att utveckla de cirkulära delarna av vår affärsmodell t.ex. säger Hanna.
Tillväxt online
Produkterna säljs via flera kanaler. Dels i den fysiska butiken i Stockholm, dels via ett antal återförsäljare och såklart i webshopen.
– Vi ser vikten av alla dessa kontaktytor. Kunderna rör sig fritt mellan fysisk butik, online och till de större spelarna online. Det är viktigt för oss att nå ut genom att kombinera dessa arenor och dra nytta av de fördelar som varje kanal ger.
Den försäljningskanal som just nu har starkast utveckling är alltså den egna e-handeln Layered.se.
– Tillväxten var stark 2019, men framförallt ökade vi lönsamheten. Vi har positionerat oss genom lyckade samarbeten med kunder och partners och är så glada och stolta över att så många av vara kunder delar och visar upp mattor och möbler från oss i sina hem.
Följeslagare på Layereds resa har sedan våren 2018 varit Askås i rollen som plattformsleverantör. Hanna Stråhle lyfter fram närheten och en lösningsorienterad grundinställning som några av fördelarna med att samarbeta med Askås.
– Vi tycker att det fungerar bra, det passar oss att som mindre bolag känna att vi har en personlig kontakt med vår leverantör. Jag upplever att det går snabbt och smidigt att få igenom projekt, och att det är en lösningsorienterad mentalitet som präglar hela bolaget, säger Hanna Stråhle.
Framtiden då, hur se ni på 2020 och i ett längre perspektiv?
– Vi har höga mål, och med resultatet för den digitala försäljningen 2019 i bagaget har vi gott självförtroende! Ingenting är omöjligt, som sagt, säger Hanna Stråhle.
"Jag upplever att det går snabbt och smidigt att få igenom projekt, och att det är en lösningsorienterad mentalitet som präglar hela Askås"
Hanna Stråhle, Layered