Bingo är fokuserad för E-handels-dagen
Vi kan utlova en energisk, underhållande och intressant avslutning på talarprogrammet under Askås E-handelsdag. På scen kommer Bingo Rimér stå i fokus och det blir anekdoter från ett minst sagt händelserikt liv. Det blir snack om entreprenörskap, varumärkesbyggande och att nå uppsatta mål.
42 år, född och uppvuxen i Karlshamn, Blekinge. Stockholmsbo sedan tidigt 90-tal, fotograf, entreprenör, företagsledare och på senare år dessutom triatlet och elit-motionär.
Bingo Rimér är inte en person som i första hand känner sig nöjd med tidigare bedrifter. Känslan är att det ständigt är skarpt fokus på vilka utmaningar som kan omvandlas till möjligheter härnäst.
– Vi lever i föränderlig tid och den tekniska utvecklingen går snabbare än någonsin. Historiskt har vi kunnat se stora företag som gått från världsherravälde till bankrutt, samtidigt som många små företag har växt sig gigantiska. Det gäller att alltid försöka hänga med och se vad som väntar runt hörnet, säger Bingo.
Social kompetens
Efter att ha påbörjat sin yrkesbana 1994 som fotoassistent tog han efter något år klivet och ställde sig själv bakom kameran. Han lärde sig snabbt vad som krävdes för att kunna nå ut och få ett genomslag och i Bingo Rimérs fall handlade det långt ifrån enbart om att förmedla tekniskt förfinade bilder.
– Jag blev tidigt intresserad av att jobba med svartvita, sensuella foton av kvinnor. Tekniskt fanns det helt klart brister i mina bilder men detta kompenserade jag med andra faktorer.
– Jag har dessutom alltid haft stor nytta av den sociala kompetensen jag ärvt av min far. Min förmåga att fungera i olika sociala sammanhang är nog det som mest av allt tagit mig dit jag är idag.
Runt sekelskiftet blev Bingo medgrundare till Lejon Media och under några år var företaget en betydande aktör i förlagsbranschen med ett flertal framgångsrika magasin under sina vingar. Lejon Media finns fortfarande kvar men efter utveckling och omvandling är bolaget idag, enligt Bingo själv, mer en renodlad kommunikationsbyrå än någonting annat.
Richard Branson
Han har jobbat för och tillsammans med Virgin-ägaren Richard Branson och PR för Virgin-projekten Oceanic och Galaxy. Det förstnämnda handlade om djuphavs-expeditioner. Galaxy-projektet är alltjämt i högsta grad levande och tanken är att inom en relativt snar framtid kunna erbjuda kommersiella rymdresor.
– Jag frågade en gång Richard hur många företag han har och han uppskattade antalet till lite drygt 400. Man får ju verkligen perspektiv på sitt eget entreprenörskap när man tänker på hur många bolag han dragit igång. Det speciella med Richard Branson är dock att han är så otroligt sympatiskt och trevlig trots sina enorma framgångar.
Jobbet för Virgin handlade alltså om marknadsföring. Just detta - PR, kommunikation och att bygga och stärka sitt varumärke är något Bingo Rimér kommer tala om på Askås E-handelsdag 2 november. Han hoppas verkligen få möjligheten att sprida inspiration och kunskap inför en fullsatt teatersalong i Säffle.
– Jag ska göra allt jag kan för att berätta min historia på ett spännande sätt. Med min bakgrund och utifrån mina erfarenheter vill jag väcka tankar och idéer som kan leda till utveckling och framgång i e-handelsbranschen, säger Bingo Rimér.