Askås kan vinna Kommunikatörspriset
31 mars delas Kommunikatörspriset i Värmland ut på Karlstads Universitet. Askås är en av tre kvarvarande kandidater som kan få det årliga priset.
– Kul att vi får ett sådant här erkännande för det arbete vi lägger ner. Det ger inspiration att fortsätta utveckla kommunikationsarbetet på alla tänkbara sätt, säger Patrik Otter, kommunikatör på Askås.
Kommunikatörspriset har delats ut sedan 2004 och det är Kommunikatörsnätverket i Värmland som är initiativtagare. Priset belönar och sätter fokus på företag, organisationer eller personer som använt kommunikation på ett framgångsrikt och välplanerat sätt. Resultaten ska ha skapat värde och bidragit till verksamhetens mål. Drygt 20 nomineringar skickades in detta år och nu har tre finalister valts ut och Askås är alltså en av dessa.
Kommunikationsarbetet på Askås genomförs på flera olika sätt och i flera olika kanaler. Egna sociala medier, betald marknadsföring, filmer och nyhetstexter om e-handelsbranschen, våra kunder och vår funktionsrika e-handelsplattform.
En av de viktigaste kanalerna i kommunikationsarbetet är utan tvekan webbplatsen askas.se. Den lanserades i en ny kostym under fjolåret och den är helt byggd i vår egen plattform.
– Att jobba i vårt eget system med innehåll och information har en mängd olika fördelar. Dels finns det kraftfulla och bra funktioner för kommunikation i e-handelsplattformen. Dessutom är det såklart en fördel att vi själva använder vår produkt och därmed får samma perspektiv som våra kunder har, säger Patrik Otter, kommunikatör på Askås sedan 2016.
Askås VD Tord Larsson-Steen lyfter fram det långsiktiga kommunikationsarbetet som en nyckel till att synas och attrahera både kunder och framtida personal.
Stora bilden: Patrik Otter, kommunikatör och Daniel Askås, webbdesigner."Kommunikationen och synligheten är otroligt viktigt för oss. Med tanke på rekrytering och nya affärer. Vi märker av ett ökat intresse från både sökande kandidater och nya kunder." Tord Larsson-Steen, VD Askås
Årets finalister och nomineringar
Askås har med en långsiktig kommunikationsstrategi, ett bultande hjärta för Säffle och en tydlighet om vilka de är och vad de gör växt från ett enmansföretag till att under 2022 nå upp mot 80 anställda.
Kommunikationsavdelningen på Region Värmland har under de senaste två åren fått ställa om och tänka nytt i en unik situation. Med målet att rädda så många värmlänningar som möjligt har kommunikation varit en avgörande del i en framgångsrik och nationellt uppmärksammad pandemihantering.
Biskop Sören Dalevi har nått långt utanför kyrkans portar och blivit en del av samhällsdebatten. Med lanseringen av Barnens bibel, krönikor i NWT och aktiva konton i sociala medier har han fört in kyrkan och sig själv i många värmlänningars medvetande.