Sök

Årets e-handelsprestation till CAIA

I november 2018 lanserade CAIA Cosmetics sin nya e-handel på Askås plattform. I förra veckan fick VD Mikael Snabb pris för Årets e-handelsprestation i Sverige.
CAIA prisade för årets e-handelsprestation

CAIA Cosmetics har tagit e-handelsbranschen och beaty-segmentet med storm. I förra veckan hamnade bolagets VD Mikael Snabb i fokus vid E-Star Awards. Priset för Årets e-handelsprestation gick till Mikael och det som han och CAIA Cosmetics lyckats uppnå på kort tid. 

I november 2018 lanserade CAIA Cosmetics sin e-handel på Askås e-handelsplattform. Intresset för Bianca Ingrossos makeup-produkter inför starten var enormt och nästan 20 000 besökare stormade in i webbshopen samtidigt. När första försäljningsdagen summerades hade tusentals beställningar lagts och flera produkter helt sålt slut.

Detta är nu snart två år sedan och massor har hänt för CAIA sedan dess. Sortimentet har breddats och synligheten har ökat tack vare framgångsrik och smart marknadsföring i sociala medier. Bolaget har en stabil och kraftig tillväxt här hemma och expanderar in på flera nya marknader.

Att Mikael Snabb nu får priset för Årets e-handelsprestation är ett tydligt bevis på att CAIA på osannolikt kort tid har nått en position som det normalt tar många år att komma till.

– Vi hade stora förhoppningar såklart men vi kunde ju inte riktigt tro att det skulle gå så här fort. Men efter trycket som var vid den första lanseringen kände vi att vi hade något stort på gång om vi fortsatte i samma spår.

Även om det rent formellt är han personligen som uppmärksammas är han noga med att lyfta fram kollegorna och bolaget som helhet.

– Det känns oerhört fint att få det här priset, särskilt mot bakgrund av vilka profiler som har suttit i juryn och vilka andra som var nominerade. Jag är otroligt stolt att få arbeta ihop med Jesper (Matsch), Bianca och hela vårt fantastiska team för detta är inget annat än en laginsats, säger Mikael Snabb.

Extrema trafiktoppar

Att som e-handelsleverantör få vara en del av framgångssagan för CAIA och andra ledande e-handlare är inspirerande, utmanande och utvecklande.

Ända sedan starten har CAIA Cosmetics jobbat med stora produktsläpp med enormt intresse från kunderna. Extrema trafiktoppar och tusentals beställningar under kort tid är något som e-handels-plattformen och serverlösningen måste kunna hantera.

– Vi har ett fantastiskt samarbete med Askås och vi får en otroligt snabb och bra service. Vi känner också att vi kan lita på att sajten håller för de påfrestningar den utsätts för under våra släpp. Skulle det sedan vara något som krånglar får vi alltid hjälp snabbt och effektivt, säger Mikael Snabb.

Att vara lösningsorienterad och snabbt kunna möta behov som våra kunder har är en viktig grundinställning för Askås. CAIA Cosmetics är snabbfotade, trendkänsliga och vill ligga i framkant gällande funktionalitet och design.

– Vi gillar att testa nya grejer och när vi får en idé vill jag att den ska genomföras ”ASAP”. Det känns som att gänget på Askås gillar utmaningen det ibland kan innebära, säger Mikael Snabb.

Apropå produktlanseringar och fortsatta satsningar för CAIA. Redan denna vecka släpps nya produkter och inom kort intensifierar bolaget sin närvaro och synlighet i Tyskland och Holland.

– Ja, vi räknar med att det ska bli bra drag den här veckan i och med att vi släpper nya produkter. I Tyskland och Holland börjar vi jobba med en fin samling lokala influencers redan i månadsskiftet september/oktober. Det är kul att vi har vunnit ett fint pris, men jag kan lova att vi inte sitter och rullar tummarna – tvärtom, säger Mikael Snabb.

▶ Mer läsning: Succé när CAIA Cosmetics lanserades (November 2018)

FAKTA

Bakom E-Star Awards står E-commerce recruit. Ett rekryteringsföretag inriktat på e-handel och digitala tjänster. I juryn detta år satt bland andra Joachim Lindström från iDeal Of Sweden, Pernilla Nyrensten från Revolution Race och Kristoffer Väliharju, från CDON.

Juryns motivering:
Mikael är en viktig stomme och bidragande del i att Caia Cosmetics på oerhört kort tid växt lavinartat och tagit en stark position inom e-handelns beautysegment. Genom smart marknadsföring i sociala medier har han och gänget på CAIA gång på gång slagit rekord och sålt slut vid sina produktsläpp. Mikael är verkligen en person att inspireras av, och Caia Cosmetics är ett bolag att fortsätta hålla ögonen på.

"Jättekul och välförtjänt att Mikael och CAIA Cosmetics uppmärksammas på det här sättet. Vi tror verkligen på den modell som CAIA har jobbat efter från starten. Att bygga ett starkt, eget varumärke med högkvalitativa produkter är otroligt viktigt idag. Vi på Askås brinner för den här typen av e-handel och vi gratulerar självklart Mikael och hela CAIA till priset."

Jonas Askås, VD Askås

CAIA Mikael Snabb

"Vi har ett fantastiskt samarbete med Askås och vi får en otroligt snabb och bra service."

Mikael Snabb, VD CAIA Cosmetics

Mer om Askås e-handelslösningar

CAIA Cosmeticswww.caiacosmetics.se