Ännu ett framgångsrikt år till ända
Tillväxt, jubileum och nyanställningar
Det är dags att summera ännu ett år för Askås I&R. Även denna gång lämpar det sig att använda rekord, tillväxt och framgång för att beskriva de senaste tolv månaderna. Tillströmningen av nya kunder har tilltagit och utvecklingen för stora och små befintliga kunder har också intensifierats under året.
E-handelsbranschen fortsätter att växa och konsumenternas vilja att handla produkter och tjänster online blir hela tiden påtagligt mer positiv. Denna accelererande trend märks helt klart av här hos oss på Askås i Värmland.
Drygt 30 nya kunder har tillkommit sedan 1 januari och nästan lika många nya e-handelsbutiker har lanserats under året. En mängd befintliga kunder driver på vår produktutveckling med önskemål och krav om ny funktionalitet och vi jobbar ständigt internt med att förbättra och optimera vår e-handelsplattform.
Som en följd av detta har personalstyrkan utökats vid flera tillfällen under året. Vi var 33 medarbetare vid årets början och idag har företaget 42 anställda.
– Som alltid har det varit ett händelserikt år, kanske ännu mer än tidigare nu när man blickar tillbaka. Vi har hanterat tillväxten på ett bra och kontrollerat sätt. Det handlar om att ta hand om både nya kunder och våra duktiga befintliga kunder. Samtidigt har vi kunnat rekrytera många kompetenta nya medarbetare, säger Jonas Askås, vd på Askås I&R.
Lyckade designprojekt
Under året har Askås bland annat genomfört att antal omfattande och utmanande re-design-projekt. Care of Carl är en av de som lanserade en helt ny design under året och landets kanske allra mest medvetna och strategiska mode-aktör på nätet har haft en mycket god utveckling även 2017.
Nordiska Galleriet är ett annat exempel på ett stort redesignprojekt det gångna året.
– Att tillsammans med våra kunder arbeta med ständiga förbättringar är det som driver Askås framåt. ”Devil is in the details” är ett slitet uttryck, men det är det som skiljer vinnarna från förlorarna. Vi är stolta över de projekt vi genomfört och lanserat tillsammans med många kunder. Fokus är både på utseende och design, på konverteringshöjande förändringar, hastighet på site och förbättringar av de mobila upplevelserna. Olika projekt för bland annat Care of Carl, Bangerhead, Nordiska Galleriet och Desenio är exempel på detta.
Samtidigt som vi har kunnat glädjas åt rekordmånga nya kunder och stora satsningar tillsammans med många befintliga kunder har en av Askås historiskt sett mest framgångsrika e-handlare tagit beslutet att lämna skutan.
Det handlar om Furniturebox som sedan ett ägarbyte 2012 växt från i princip noll till att bli ett möbelvaruhus på nätet med en omsättning på 425 miljoner kronor (2016). Flytten kommer som en följd av försäljningen till Bygghemma Group i början på året. En flytt som har medfört organisatoriska förändringar för Furniturebox och en samordning med övriga siter och befintlig plattform inom Trademaxgruppen som Furniturebox organiserar under numera.
– Det är såklart tråkigt att Furniturebox försvinner, det har varit fantastiskt kul att ha fått vara en del av den framgångsrika resan. Det är bara att önska Furniturebox lycka till även i framtiden, säger Jonas Askås.
Sex år av framgångar
Felix Kvick är investerare och tidigare huvudägare till Furniturebox. Även han blickar tillbaka på den snart sex år långa resan tillsammans med Askås som en framgångssaga.
- Askås har varit en av våra absolut bästa leverantörer under dessa år. Hela vägen har de förstått och anpassat sig efter våra ändrade behov allt eftersom utmaningarna förändrats i samband med tillväxten. Som huvudägare kunde man sova gott om natten då man visste att Askås plattform var otroligt stabil. Jag kan knappt minnas att vi haft något längre driftavbrott under alla dessa år! Sist men inte minst en stor eloge till Jonas men framförallt till hela teamet uppe i Säffle som alltid ställt upp, säger Felix Kvick.
En annan genomförd och lyckad satsning under det gångna året är Askås e-handelsdag 2017. 2 november slog vi upp portarna till Medborgarhuset i Säffle och tog emot ett rekordstort antal utställare, kunder och andra inbjudna. En härlig dag fylld av intressanta föreläsningar, bra diskussioner och nätverkande inför framtiden.
En framåtblick mot nästa år visar en fortsättning av den utveckling som vi sett under 2017. Tillväxt, produktutveckling och nyanställningar ska upprätthållas. Samtidigt väntar nya utmaningar av flera olika slag. Inte minst när det gäller GDPR, den nya europeiska dataskyddsförordningen, som träder i kraft i slutet av maj.
På Askås pågår just nu ett intensivt och målmedvetet arbete för att möta upp mot de krav som GDRP kommer att ställa på oss som företag och leverantör av vårt e-handelssystem.
Askås 9, nästa version av vår e-handelsplattform, kommer att innehålla ny funktionalitet som ger de rätta verktygen för våra kunder när det gäller GDPR.
– Askås 9 lanseras för våra kunder under Q2 2018 och innehåller en mängd nyheter, bland annat fokus på tillägg, förändringar och förbättringar med avstamp i GDPR. Alla e-handlare bör ta GDPR på allvar, och Askås arbetar med en mängd systemstödjande funktioner och förändringar som kommer att hjälpa våra kunder att efterfölja GDPR, säger Jonas Askås.