Alva vill leverera högklassig nattsömn
Exklusiva, stilrena och högkvalitativa sängkläder. Ekologiskt tillverkade, sålda utan mellanhänder och med indiska bomullsbönders bästa som en tydlig målsättning. Detta är affärsidén med varumärket och företaget Alva som nyligen lanserade sin e-handel på Askås plattform.
– Vi känner att vi har fått en jättebra start den första månaden. Responsen från kunderna har varit fantastisk, säger vd:n och medgrundaren Alexander Hars.
Alexander Hars är ett namn som för tankarna till framgångsrika start-ups, tech-investeringar och företagsförsäljningar. 2006 sålde han backup-bolaget System OK till amerikanska Roxio. Mest känd är han kanske som medgrundare till den framgångsrika rabattsajten Let’s Deal som han sålde tillsammans med sina kollegor till Schibsted 2015.
Sedan dess har han jobbat mycket med investeringar och att hjälpa andra företag till utveckling och tillväxt. Ett relevant exempel på detta är hans roll som styrelseordförande i poster-jätten Desenio som också är kund till Askås.
Det senaste året har dock hans liv kommit att ta en ny vändning. Allting tog sin början när han och sambon Johanna gav sig ut för att köpa sängkläder. Deras krav visade sig vara för ”tuffa” för den marknad och det utbud som fanns. Denna misslyckade shopping-upplevelse blev startskottet för det som nu har blivit det Göteborgsbaserade företaget Alva.
– Vi snubblade mer eller mindre in på detta. Vi ville ha sängkläder av riktigt hög kvalitet som också var tillverkade på ett schysst, ekologiskt sätt. Det var ingen som kunde ge oss de svar vi sökte och det var där tankarna föddes hos oss, säger Alexander.
Tillsammans med mångåriga kollegan Lars Karlsson började Alexander kartlägga hur textilindustrin fungerade. Vilka grundläggande brister fanns utifrån deras synsätt.
Snabbt började det stå klart att branschen som helhet inte alls såg ut på ett sätt som tilltalade dem.
Nästa steg var att undersöka vilka möjligheter som fanns att faktiskt gå utanför ramarna – att hitta lösningar där omsorg om bomullsodlare, miljötänkande, bra villkor för textilarbetare och högsta kvalitet gick att förena.
– Vi hade diskussioner med gänget som driver Nudie Jeans, de har ett tänk som går i linje med det vi var ute efter. Detta ledde till att vi fick kontakter i Indien och sedan rullade det på.
Smalt sortiment
Plötsligt befann sig Alexander på bomullsfälten i Indien. Personliga kontakter knöts och viljan att verkligen genomföra satsningen och skapa en hållbar och genuint god verksamhet stärktes.
– Vi pratade med människor som odlar ekologiskt och dom förklarade hur marginaliserad en vanlig bomullsodlare är. Vi gjorde valet att arbeta tillsammans med Chetna – ett kooperativ av bönder som vid sidan av bomullsodlingen stöttar varandra när det gäller skola, sjukvård och andra samhällsfunktioner, säger Alexander.
När tillgången på råvaran, bomullen, hade säkrats påbörjades arbetet med att designa själva produkterna. Sängkläder – påslakan, örngott och lakan – är det som finns i sortimentet. Alva har inte ett överflöd av produkter och detta går på något sätt hand i hand med grundvärderingen i företaget.
– Vi jobbar med en stilren, skandinavisk design och vi har valt att hålla ett ganska smalt sortiment. Vi vill inte erbjuda hundratals olika val till våra kunder. Vi har skapat tre olika stilar med två till fem olika kombinationer av färger.
Omkring midsommar anlände den första leveransen av produkter ifrån den Fairtrade-certifierade textilfabriken i Indien. Och 20 augusti gick e-handeln – alvalinen.se – live på Askås plattform.
Orsakerna till att Alva valde att samarbeta med Askås var flera.
– Vi ville hitta en leverantör som gav oss själva stor flexibilitet att jobba med e-handeln. Samtidigt kändes det tryggt med Askås och vi har upplevt att den lokala närvaron är positiv, att det finns en tillgänglighet och möjlighet att alltid komma i kontakt med rätt person på företaget.
Bidragande var också att Alexander, i sin roll inom Desenio, från första parkett hade upplevt den resan. Med en osannolik tillväxtkurva och regelbunden expansion till nya marknader. En utveckling som Askås alltså varit en del av.
– Jag hade ju varit med om Desenios tillväxt. Och att Askås system gjorde det möjligt att snabbt komma ut på flera marknader och växa på det sättet.
Nya marknader
Nu handlar inte Alva i första hand om tillväxt och ökad försäljning, i synnerhet inte i ett kortare perspektiv. Men på ett antal års sikt finns det ändå en ambition om att växa och att nå fler och fler kunder som gillar produkterna och värderingarna.
– Vi vill sälja våra sängkläder och samtidigt hjälpa så många indiska bönder som möjligt. Vi har absolut en målsättning att omsättningen ska öka och att vi ska nå ut med våra produkter utanför Sveriges gränser. Men vi har ingen fastlagd tidsplan, det får ta den tid det tar, säger Alexander.
Livet har fått en annan riktning för Alexander Hars och gänget som driver Alva. Sju personer, tre familjer med som det verkar ett nytt sätt att se på tillvaron och världen än tidigare.
– Vi är ett gäng som har känt varandra och jobbat länge tillsammans och nu brinner vi allihop för det här. Alva är väl på något sätt motsatsen till Let’s deal och den här gången finns det inte några som helst planer på att sälja företaget, det kan jag lova. Det här företaget ska gå i arv till våra barn, säger Alexander Hars.
Säljer exklusiva sängkläder. Tillverkade av ekologisk bomull inköpt direkt av indiska bomullsodlare.
Personalen. Alexander Hars, Johanna Lindberg, Lars Karlsson, Madelene Bergh, Tobias Tuleby, Jenny Tuleby och Thomas Krantz.
Flyttar snart in i nya lokaler på Götabergsgatan i centrala Göteborg.
www.alvalinen.se