Abecita och Askås i lyckat design-projekt
Som företag har Abecita under lång tid byggt sitt varumärke och sin relation till kunderna genom återförsäljare i fysiska butiker. Sedan 2013 har det också tillsammans med Askås lagts stort fokus på e-handeln och den digitala närvaron. I början av maj lanserades nya Abecita.com med en helt färsk och modern design.
– Det känns riktigt bra och samarbetet med projektledning och design på Askås har fungerat väldigt smidigt, säger Pauline Mämpel, e-handelsansvarig på Abecita.
För att hitta rötterna till det som idag är Abecita får vi blicka ända tillbaka till 1932 då Joel Åkerlund startade AB Corsettindustri. Redan från början handlade det om underkläder till kvinnor – strumphållare, korsetter och bysthållare. Efter drygt 20 år kom namnbytet till Abecita och 1981 köptes företaget upp av Swegmark. Ett ägarförhållande som är gällande än idag.
Med en synnerligen långvarig, analog och traditionsfylld historik tog så Abecita för fyra år sedan på allvar steget in online-världen med sina feminina bad- och underkläder.
– Det togs ett beslut jag ser som modigt, att göra en satsning på e-handel som varumärke inom vårt segment redan 2013. Abecita valde redan från start att börja samarbete med Askås, säger Pauline Mämpel.
Pauline har rollen som e-handelsansvarig och marknadsförare i alla digitala kanaler. Hon inledde sin tjänst på Abecita 2015 och i samma skede började företaget jobba mer aktivt med sin synlighet och sin digitala strategi. 2016 ökade e-handeln omsättningen med 40 procent så det är tydligt att Abecita har slagit in på rätt spår.
Pauline berättar om ett ständigt pågående arbete med att förbättra kundernas upplevelse av och i webshopen.
– Detta är jätteviktigt för oss. Att hela tiden jobba aktivt med konsumentens upplevelse i tydligt fokus, säger hon.
Synnerligen avgörande pusselbitar när det gäller kundupplevelsen är såklart e-handelns uppbyggnad och utseende. I början av maj lanserade Abecita sin nya butik online efter ett lyckat redesign-projekt tillsammans med oss på Askås. Att kunna dra några definitiva slutsatser när det gäller konvertering är ännu lite för tidigt att göra, enligt Pauline Mämpel.
Men att e-handeln har fått ett rejält lyft utseendemässigt är alla överens om. Och projektet som sådant har fortlöpt på ett väldigt bra sätt – det är såväl vi på Askås och Abecita överens om.
– Jag tycker vi har fått till ett fantastiskt resultat och samarbetet med Askås har varit väldigt smidigt. Tydlighet i allt ifrån uppsättning av projektet till design-arbetet där kommunikationen har varit extremt smidig.
Förhoppningen hos Abecita är nu att e-handeln ska utvecklas positivt på alla plan. Både när det gäller alla de återförsäljare som är knutna till företaget och såklart även direkt till slutkonsument. Det finns också planer på att ta sig in på nya marknader och därmed nå fler kunder i vår geografiska närhet.
– Vi har höga ambitioner absolut. Vi kommer lansera en engelsk version redan i juni. Sedan finns det planer på att gå in i fler länder i Norden - Finland, Danmark och Norge, säger Pauline Mämpel.
Ta del av Abecitas nya design - Klicka här
Är du befintlig eller en framtida Askås-kund som vill vet mer om hur vi kan hjälpa dig med din design.
Ta kontakt med våra kundsasvariga säljare
sales@askas.se - 0533-691600